BLOG

Empty article - Subtitle

Nyt om forskning i håndværk og praktisk arbejde

På Nordfos konference Make it now deltog forskere og udviklere fra 14 lande for at diskutere betydningen af håndværksmæssige færdigheder. Det var tydeligt, at praktisk arbejde og kroppens betydning er i fokus i forskningen om læring i øjeblikket.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Organisationen NordFo, der blev dannet i slutningen af 1980, har til formål: at virke for samarbeide i ulike former mellom de nordiske lands lærerutdanninger for å initiere, stimulere og rapportere forskning og utviklingsarbeide.

Denne organisation afholdt konferencen i Rauma i Finland 27-30 september i år. Konferencen blev afholdt på Turun yliopisto, Hvilket er den del af Turku universitet, der ligger i Rauma. Til trods for at NordFo har tradition for ved møder og konferencer at bruge de nordiske sprog (finnerne taler dog svensk eller engelsk), blev denne konference afholdt som en international konference med engelsk som hovedsprog. Der kom på dette afsæt folk fra 14 forskellige nationer rundt i verden, og der var forskere og udviklere fra næsten 30 universiteter og læreruddannelser, der deltog. Det viser lidt om hvor stor interesse, der er for netop det forsknings- og udviklingsarbejde, der foregår på det håndværksmæssige område, såvel den fag-faglige del som den pæd-faglige del. Der var dejligt mange danskere med ved denne konference.

Praktisk arbejde er i fokus i læringsforskningen 

Konferencens program indeholdt 4 keynote speakers og 4 parallel sessions. De fire hovedtaleres emner var: Learning in making, Make the future!, Innovation learning, Why our brains love craft.

De fire forelæsninger var interessante og vel dokumenterede gennem forskning og undersøgelser og disse områder blev illustreret via slides og videoklip på en kvalificeret måde. Det var tydeligt, at praktisk arbejde, kroppens betydning i læringsprocesser og sansernes funktion og betydning ( det neurologiske system ) er i fokus i forskning og udviklingsarbejder for tiden.

De fire parallelsessions indeholdt ikke mindre end 68 forskellige fremlæggelser, så det var ret svært at bestemme, hvad man helst ville høre; men der er bedre at gå glip af noget end at kede sig. Langt de fleste af fremlæggelserne var interessante og viste hvor meget forskelligt, der bliver arbejdet med indenfor feltet rundt omkring som f.eks. MOOC undervisning, situeret læring i sløjd, e-værktøjer, tavs viden, Craft og well being, forskning i kropslig læring og erfaringsdannelse og forskellige måder at vurdere håndværk, design og teknologi læring, og disse eksempler var kun en lille del af de mange muligheder. Der var I alt mindst 68 engagerede mennesker, der fremlagde viden og erfaringer fra arbejde med lige netop det område, de selv går mest op i. Et arrangement med et sådant omdrejningspunkt skal blive godt.

Der var en kort programdel med sightseeing. Der var her en guided rundtur i Raumas gamle bydel, der er på Unescos liste over interessante, bevaringsværdige kulturmiljøer. Desuden kunne den tid, der ikke blev brugt ved forelæsninger og parallelsessions, anvendes til networking på forskellig vis, og det kunne man iagttage i stor udstrækning.

Kort sagt, det var en faglig kvalificerende og spændende konference, der også gav mulighed for faglige bekendtskaber og samarbejdsmuligheder over grænserne.