BLOG

Empty article - Subtitle

Håndværk og design på børneværelset?

Eleverne nyder praktiske skærm breaks, men hvad må man sætte dem til at arbejde med derhjemme i Håndværk og design?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Regler og risiko ved praktisk hjemmeundervisning?

  • Må eleverne bruge værktøj ?
  • Skal bestemmelserne i “Når klokken ringer” overholdes i hjemmet?
  • Materialer hvor kommer de fra?
  • Hvem har ansvaret hvis noget går galt i hjemmet i forbindelse med nødundervisning

Disse spørgsmål, og en lang række andre, har vi i Den faglige forening Håndværk&Design sat os for at undersøge sammen med Danmarks Lærerforening, Folkeskolen.dk og de øvrige fag der har lignende udfordringer.  Svarene bliver bragt på hjemmesiden når de foreligger, dog giver disse artikler fra Folkeskolen.dk allerede gode svar;

https://www.folkeskolen.dk/1863748/ministeriet-kun-materialer-som-farveblyanter-og-mel-kan-forventes-hjemme

https://www.folkeskolen.dk/1863603/ministeriet-laererne-har-ikke-samme-tilsynsforpligtelse-i-fjernundervisning

Som det fremgår af artiklerne, så har vi som lærer ikke tilsynspligten i hjemmet. Om det er familiens private indbo- og ulykkesforsikring der dækker eleven og hjemmet, hvis der opstår en forsikringsbegivenhed i forbindelse med nødundervisning hjemmefra, vil artikel-linket opdatere på, når BUVM kan præcisere forholdene.

Det er dog sikkert, at vi skal som lærere skal instruere og informere eleverne og hjemmet ordentligt og gennemtænkt, for der kan være tilfælde, hvor skolen kan blive erstatningsansvarlig og kan blive draget til ansvar. For eksempel hvis skolen eller lærere har givet en mangelfuld eller skadelig instruks, så eleven kommer til skade eller hjemmet bliver beskadiget. Det vil sikkert altid være en konkret vurdering fra sag til sag. Vi kan kun se frem til klare udmeldinger fra BUVM.

Der meldes dog klart ud, at materialer/redskaber til undervisningen – ud over hvad der forventes at være i en husholdning – skal stilles til rådighed af skolen.

I forhold til at stille praktiske H&D-opgaver i hjemmeundervisningen anbefaler foreningen, at man ikke går videre førend følgende er tjekket:

  • Har jeg overskud og overblik til at være praktisk-virtuel med netop mine elever i deres hjem?
  • Findes der lokale regler og anvisninger at følge, og har jeg min ledelses accept?
  • Hvordan kan opgaven tilpasses hjemmeudførsel, så beskrivelsen og metodikken mindsker risici for personskade og overlast af hjemmet?
  • Hvordan kan man bedst sikre sig, at eleverne i den planlagte hjemmeundervisning ikke anvender redskaber og materialer, som normalt ikke må bruges i H&D-lokalet – jævnfør ” Når klokken ringer”?
  • Hvordan informeres forældrene rettidigt og fyldestgørende om undervisningens forløb, frivillighed, forsikringsforhold, accept af ansvar, tilstedeværelse og tilsyn under opgaveløsningen samt, at det er deres ret, at sige nej til ansvaret og/eller udførslen i hjemmet?
  • Hvordan kan der foregå meningsfuld, differentieret undervisning for de elever, der ikke har mulighed for at deltage praktisk i primæropgaven?

Men når det er gjort, så er det faktisk fantastisk at undervise praktisk online – til stor glæde for alle parter!

Læs mere og find gode H&D-oplæg til hjemmeundervisningen på:  https://xn--hndvrkogdesign-libt.dk/inspiration/