BLOG

Empty article - Subtitle

Sløjdlæreren kan navigere målrettet i kreativt kaos

Sløjdstafetten er i gang, og jeg takker for at måtte være med til at beskrive den moderne sløjd i funktion på landets grundskoler. Sløjdlæreren i dag kan noget særligt. Det kan man udnytte til skolekonkurrencer og tværfagligt samarbejde.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den moderne sløjd, der har været under udvikling i de sidste 15 år, bort fra det gamle bordskånerniveau, lever i bedste velgående på langt de fleste grundskoler, der lever op til de vejledende timetal med 2 x 2 timer over 2 år. Dog har faget en tendens til at halte på de skoler, hvor det reelle timetal er reduceret, eller der hvor skoler ikke har prioriteret efteruddannelse af sløjdlæreren. Ellers bliver der landet over undervist kreativt og innovativt via moderne designprocesser frem til sløjdprodukter, skabt i en bred vifte af nye og traditionelle materialer og metoder. Det sker både som selvstændigt moderne fag og i ægte tværfaglighed med primært N/T, historie og matematik, men også i dansk, håndarbejde og kristendom.

Bedre vinderchancer med en sløjdlærer
Sløjdlæreren i dag kan noget særligt, nemlig at kunne navigere målrettet i ”kreativt-kaos”. Sløjdlæreren kan overføre designprocessen til strukturering af tværfaglige undervisningsforløb, emneuger og skolekonkurrencer. Derfor ser man ofte sløjdlæreren som inspirator, tovholder eller stabil ankermand i sådanne projekter. Med sløjdlæreren centralt placeret i projekterne, er der stor mulighed for, at eleverne får mange flere praktiske og æstetiske erfaringer på et relativt højt fagligt niveau, og ofte kommer klasser med sløjd og N/T som de bærende fag rigtig langt i praktiske skolekonkurrencer. Jeg har selv med stor succes haft klasser med i energikonkurrencer som www.videnomenergi.dk og kan derfor kun opfordre alle sløjdlærere til fortsat at deltage i skolekonkurrencer med mulighed for praktisk-tekniske løsninger.
Lige nu lancerer Økolariet i Vejle en ny spændende skolekonkurrence for udskolingen og ungdomsuddannelserne, med mulighed for lærerkurser, et spændende forløb, finaledag og store præmier: www.okolariet.dk/Erhvervsamarbejde/Young-Energy-Quest.aspx

Ingen sløjd i udskolingen er en skændsel
Men der er et problem, eller er der? Der, hvor den moderne sløjd for alvor halter på mange skoler landet over, er i udskolingen. Der er efterhånden kun ganske få steder, hvor sløjd som udskolingsvalgfag, de praktiske 9. klasses valgfag og de nye innovative 10. klasses valgfag bliver udbudt. Det er en skændsel, at udskolingen i realiteten er blevet renset for praktiske fag, når nu forskerne trygler om eksperimentelle og maskuline tiltag til drengene, industrien og oppositionen taler om mere teknisk innovation i skolen, og byggeriet brændende ønsker, at unge får et positivt møde med håndværk og hårde materialer. Vi kan kun håbe, at politikerne vil støtte en Ny Nordisk skole med sløjd eller et nyt praktisk-teknisk fag til udskolingen, så målet om læring for alle - også de praktisk orienterede elever, kan indfries.
Men indtil da, kan man som ”strandet” sløjdlærer i udskolingen, uden sløjd på skemaet, jo stadig bruge sløjden, processtyringen og sløjdlokalets faciliteter i sine andre fag. Og har du et af de naturvidenskabelige fag på dit skema, så kig lige forbi Økolariets hjemmeside, eller søg andre skolekonkurrencer – faget og dine elever vil nyde det!

Næste blog: Skal ”Store-Nørd” på skemaet i Ny Nordisk skole?
Heldigvis findes der skoler, der endnu har fokus på det praktiske i udskolingen, og derfor vil jeg gerne give stafetten videre til en, som har stor erfaring med sløjd, teknik og valgfag i udskolingen nemlig sløjdlærer ved Vangebo Skolen Rasmus Ricki Christensen, med spørgsmålet: Skal ”Store-Nørd” på skoleskemaet i Ny Nordisk skole?

God dyst!