BLOG

Empty article - Subtitle

LÆRINGSMÅL LIGHT

Dette indlæg handler om at komme stille og roligt i gang med at bruge læringsmål, evaluering og feedback i matematikundervisningen. Man behøver ikke scrolle igennem alle læringsmål og kompetencer på emu.dk for at komme i gang! Start i det små med at skrue på rutiner i selve undervisningen, og i forberedelsen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flere skoler og kommuner har fået arrangeret konsulenter til at komme med oplæg, introduktion og workshops for lærerne, hvilket altid er en god start. Nogle lærere har også fået mulighed for at komme på kursus i deres eget fag med fokus på læringsmål. Men der er også nogle der ikke bliver kickstartet, eller har lange udsigter til at ”blive klædt på”.

Et fagteam kan sikkert præsentere flere forskellige holdninger, rutiner og grad af forandringsparathed i forhold til opgaven omkring Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning. Dette kan være spændende, men også udfordrende både som lærer eller i vejlederrollen, når der skal tages hul på opgaven. Flere kan sikkert se tilbage på ”kompetencernes indtog”…. ja eller måske hos nogen; et manglende indtog…

En undersøgelse tidligere på året viste at matematiklærerne var dem der var mest tilfredse med FFM, se link.

http://www.folkeskolen.dk/544723/laerere-stejler-over-fagsynet-i-de-nye-faelles-maal

Det er ikke en stor undersøgelse, men et fingerpeg, som kan sprede optimisme i faggruppen. Nogle efterlyser mere overskuelighed på hjemmesiden, andre har brug for et A3 udskrift til det store overblik over de matematiske emner og faserne. Det er nyt og bugner af eksempler, og gode matematikfolk står bag. Når du er klar til at dykke ned i det nye, er der forklaring og vejledning at hente her til matematiklærer såvel som vejleder.

http://www.folkeskolen.dk/547053/paa-vej-mod-nye-maal

Kom godt i gang i det daglige

Dette er til dig der gerne vil i gang med læringsmål i en light udgave, hvor du øver dig på at justere små ting i hverdagens rutiner. Guiden med de 6 punkter, er tænkt som strukturændringer og tiltag på refleksionsniveau, som ikke burde kræve indhug i den almindelige forberedelses tid. Dog kræver det erfaring som matematiklærer, at være godt inde i alle begreberne til et emne, som f.eks. statistiske deskriptorer  ”median” og ”variationsbredde”. Er man ny lærer kan forberedelsestiden til at få disse begreber transformeret ind i en meningsfuld sammenhæng for eleverne, være en fornuftig investering til fremtiden – i dette tilfælde må du naturligvis bruge mere tid.

Når emnet afsluttes er det nødvendigt at få evalueret. Evaluering er et ”must”, hvis læringsmål skal være styrende, og hvis det lærte forventes at ”etablere” sig som ny viden. Hvis evaluering ikke tidligere har været en fast del af din undervisning, kan du vælge et emne ud, hvor du prioriterer et særligt fokus på, hvordan du vil evaluere. På Store Heddinge Skole har vi i fagteamet gjort os gode erfaringer med at lave evaluerings-plakater i forbindelse med et emner om cirklen, talfølger og statistik.

Eleverne arbejdede sammen to og to efter et struktureret ark, som dannede rammen for indholdet i evalueringen. Se vedhæftet. Evalueringens formål er beskrevet for eleverne i starten af arket. Eleverne gav hinanden gruppe feedback på de færdige plakater, inden vi afsluttede med ophængning og ”fernisering” i plenum med plads til fælles kommentarer. Som en sidste ting, gennemførte eleverne en individuel evaluering om cirklen med fokus på begreber med både åbne og lukkede spørgsmål, samt mulighed for at tegne sin forklaring. Se downloads.

Læringsmål Light Guide

  1. Øv dig på at sige ”I dag skal vi lære at….” og ”Det skal I lære fordi….”
  2. Skriv de væsentligste begreber op på tavlen eller karton, Quiz & Byt kort, eleverne skriver i et ”begrebshæfte”
  3. Afslut timen med en opsamling, et resume af, hvad der skulle læres og evt. rettes opgaver
  4. Overvej hvordan du kan blive mere målrettet i at se/vurdere/kategorisere tegn på læring.
  5. Start næste time med en opfriskning fra sidst, gentag begreber, eksempler på tavlen, eleverne opfrisker 1 minut med skuldermakker
  6. Evaluér altid når emnet afsluttes. Lad eleverne lave mindmaps, begrebskort, eller en test med åbne og lukkede spørgsmål. Evt. en skala fra 1 til 5 i ”oplevet forståelse”.

Refleksions spørgsmål til dig eller teamet:

  • Hvor færdighedsorienteret er jeg i min planlægning?
  • Hvad har jeg mest fokus på?
  • Hvordan kan jeg blive mere klog på, om eleverne rent faktisk har opnået mere viden i det emne jeg underviser i lige nu?

Er det så en legitim måde at komme i gang med læringsmål? Ja, det mener jeg bestemt, da mange mister pusten på hårde opbremsninger og nye sving med krav og forpligtelser fra den ene dag til den anden. Måske tænker du, at sådan gør alle vel til dagligt allerede? Det kan være det er et tabu, men flere pile peger i retning af at matematiklærere for eksempel skal blive bedre til at afslutte deres lektioner med opsamling inden klokken ringer, samt sætte mere fokus på de faglig pointer, jævnfør Arne Mogensen phd. Afhandling.

http://www.folkeskolen.dk/500093/ny-forskning-matematik-skal-have-en-pointe

Og det kan også være det er et tabu, at mange matematiklærere starter timen med at sige til eleverne ”Slå op på side 56 i bogen”, men det ændrer ikke på at det finder sted dagligt (også før den nye arbejdstidslov med mindre forberedelse). Hvis dette er ens personlige udgangspunkt for at springe ud i forpligtelsen med FFM og læringsmålene til august, er et tilløb her i foråret en god investering. Her får vejlederen en god opgave i at informere og tilrettelægge eksemplariske forløb til støtte og inspiration. Og fagteamets dagsorden bør have ”Læringsmål” med, som et fast punkt til hvert møde, hvor der er mulighed for kollegasparring, de positive oplevelser og ”hvad gør jeg her?”. Efterhånden som der bliver taget hul på emnet kan man åbne op for, at enkelte lærere eller teams forpligter sig overfor hinanden, på at forberede lektioner med læringsmålene fra FFM, for endeligt at tage det store spring i eftersommeren.