BLOG

Empty article - Subtitle

1. klasse til natur og teknik

Hvordan er det lige at undervise 1. klasse i natur og teknik, når man i 12 år har undervist udskolingen i biologi?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I mine 14 år som lærer, har jeg i de 12 år været biologilærer i udskolingen, indtil vores udskoling blev overflyttet til en større skole i byen. Da jeg i foråret sidste år, så på tavlen til vores fagfordeling på lærerværelset, at det så ud til, at der var mulighed for at få natur og teknik i 1., 2., 3., 4., 5. og 6. klasse, tog jeg en dyb indånding og skrev mig på. Da faget ikke ligefrem er noget mine dejlige kolleger står i kø for at få, blev det altså mig der fik faget på alle klassetrin.

Natur og teknik i indskolingen mmmhhh hvordan gør man lige det??? Ja det er der gået mange timer med at tænke over. Mit overordnede mål var helt fra starten, at jeg ville gøre alt hvad jeg kunne for at pirre ungernes nysgerrighed, få dem til at undre sig over ting fra deres hverdag og give dem mulighed for at få den aha-oplevelse: "Nååh det er sådan det hænger sammen".

Rent praktisk blev der heldigvis mulighed for, at jeg kunne få 2 sammenhængende lektioner om ugen i næsten et år i 1. klasse og to sammenhængende lektioner om ugen i et halvt år i 2. klasse, så vi både kunne nå lidt teori og noget praktisk. Derefter var det ellers i gang med lave en årsplan med nogle emner, der kunne få de små hjerne til at undre sig og glæde sig over hvad naturfag kan.

Jeg har altid haft stor respekt for mine kolleger i indskolingen og tænk, at deres arbejde kunne jeg ikke gøre efter. På samme måde har de haft det med os i udskolingen og tænk: "Godt det ikke er os der skal have med pubertetsbørn at gøre hver dag", så det var med lidt sommerfugle i maven jeg trådte ind i 1. kl. til natur og teknik den første torsdag efter sommerferien. Jeg havde planlagt, at det første vi skulle var at gå over på de store elevers gang og se fysiklokalet. Der skulle vi jo over når vi skulle lave forsøg. Jeg gjorde et stort nummer ud af at forklare, at  det var et lokale, som var meget anderledes end et almindeligt klasselokale og der var mange, mange ting man kunne arbejde med, men også ting som man aldrig måtte røre ved, med mindre læreren havde givet lov. Med det i mente gik de 20 unger to og to over legepladsen hen til gangen og fysiklokalet.

Allerede inden vi kom ind i lokalet opstod der noget for mig meget nyt; der var én af de små purke der ikke ville ind i lokalet. Han mente det var mest sikkert at blive ude på gangen. Hvis jeg så bare lod døren stå åben, så kunne han stå ude på gangen og kigge ind i fysiklokalet. Han var nervøs for, at der var noget, der sprang i luften. Det er han heldigvis kommet over nu, og deltager med stor iver i undervisningen.

HOLD OP hvor er det sjovt at have de små til natur og teknik. De kan jo blive begejstret over, at vandet ikke løber ud af en flaske med et låg af sølvpapir, selv om man laver huller i det. For dem er det jo det rene trylleri. Eller at man kan få saftevand til at fryse hurtigt i et glas, der står i isterninger, bare ved at komme salt ned til isterninger, det er jo nærmest magisk.

Det er da dejligt at komme gående som gårdvagt, og der kommer nogle 1. klasser hen og spørger: "Skal vi ikke snart have natur og teknik igen?". Det var jo ikke så tit, at der kom nogle elever fra 8. klasse og efterlyste, hvornår de skulle have biologi igen!