BLOG

Empty article - Subtitle

Borgerinddragelse

Hvad mon der kan ske, hvis børn kommer med i de voksnes beslutningsprocesser?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Torsdag d. 13. november i det mest grå, våde og kedelige novembervejr blev Horne Skoles parkeringsplads fyldt med biler om morgenen kl. 8:00. Ud af bilerne steg en masse voksne iført fjälräv tøj og vandrestøvler.

 Vi havde fået besøg af 30 naturvejledere, som skulle lave deres afsluttende opgave på vores skole sammen med vores elever fra 2. til 6. klasse. Efter det projekt skulle de så gerne kunne kalde sig færdiguddannede naturvejledere

.Projektet gik ud på, at børnene klassevis blev delt ud på 3 grønne områder som lå i gåafstand fra skolen. I samarbejde med Horne Lands lokalråd var der fundet frem til de tre områder, som eventuelt kunne gøres mere attraktive i forhold til fritidsliv på Horne Land. 

Eleverne blev sat i sving af naturvejlederne og skulle komme med idéer til, hvad de kunne forestille sig områderne kunne bruges til, så de ville bruge det mere både sammen med deres venner og familie.

Idéerne myldrede frem, og i løbet af 2 lektioner var de klædt på til at lave modeller af deres tanker. Eleverne brugte alt lige fra vandslange til silkepapir og en temmelig stor mængde lim til at udforme deres idéer til noget konkret. 

Da de var færdige med deres modeller, skulle de fremlægge deres idéer, mens de blev filmet. 

Nu er det så rigtig spændende, om lokalrådet vil bruge nogen af børnenes idéer og gøre det til virkelighed. Det kunne da være fedt om lille Marias tanke om en svævebane eller Emils idé om en parkour bane af naturmaterialer kunne blive til virkelighed, eller nogle af alle de andre rigtig gode idéer kunne bruges til noget.

Næste skridt er at fremvise film og billeder til lokalrådet og sammen med dem og vores naturskole vælge ud, om der er nogle realistiske forslag, som vil gøre områderne mere attraktive. 

Derefter skal der søges nogle fonde, så det økonomiske også kan komme på plads.

Det må da være det, man kalder borgerinddragelse!