BLOG

Empty article - Subtitle

Grønt flag Grøn skole

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I uge 18 afholdt vi temauge på Horne Skole, hvor vi kæmpede for at få det 8. grønne flag til skolen.  Årets tema i år var affald. Grønt flag grøn skole er et undervisningstilbud, som sætter miljøet og bæredygtighed i højsæde, og et fantastisk godt værktøj til dig som lærer, hvis du har brug for inspiration til din miljøundervisning. På Horne Skole er det blevet en del af vores indsatsområder både i skole og børnehave, at arbejde for det grønne flag. I børnehaven hedder konceptet de grønne spirer.

I det grønne flag koncept er der forskellige nationale og internationale krav der skal opfyldes, for at skolen kan flage med det grønne flag et år ad gangen. De internationale krav er bl.a., at der skal nedsættes et miljøråd på skolen bestående af elever, lærer, ledelse og serviceleder, som sammen skal planlægge arbejdet med grønt flag. Derudover skal der udmøntes nogle miljøordensregler på skolen, hvor man opstiller simple regler for, hvorledes man f.eks. kan spare på affaldet og endelig skal mindst 15 % af eleverne på skolen deltage i undervisningen.

De nationale krav er bl.a. at eleverne skal formidle deres viden, gøre en indsats for miljøet og på ture der er relevante for det emne man arbejder med.

Man kan arbejde med konceptet Det Grønne Flag på flere måder. Hos os har vi ud fra hvilke emner vi har valgt at arbejde med, enten som i år lavet en temauge for hele skolen, eller arbejdet med det i en faguge for f.eks. mellemtrinnet. Derudover kan man arbejde med den grønne læseplan, som går ud på, at man på forskellige klassetrin kan arbejde med forskellige emner, som en del af ens daglige undervisning. Grønt flag skal altså være en del af årsplanen.

Arbejdet man udføre skal afsluttes med, at man indsender en rapport til friluftsrådet, hvor der dokumenteres, hvad man har arbejdet med, og de forskellige krav er opfyldt. Hvis man så er rigtig heldig kommer kommunens borgmester ud med det grønne flag til skolen, og man må som symbol for sin indsats for miljøet flage med det grønne flag i et år.

Miljøundervisning er mange ting, men dette koncept som friluftrådet er tovholder på er ganske fantastisk. Eleverne får indsigt i mange forskellige ting og får på mange måder et tilhørsforhold til det de laver. Det er dem der er med til at planlægge hvad der skal foregå, de tager kontakt til eksempelvis firmaer for at komme på besøg, de taler med politikere, journalister m.m. og er med til at formidle det de lærer til deres lokalområde.

Når man første gang som lærer stifter bekendtskab med dette undervisningsprojekt kan det godt virke som en stor mundfuld, men der er kun en ting at sige og det er: Kom bare i gang for det er lige til at gå til og har man spørgsmål, kan man altid kontakte friluftsrådet som er meget behjælpelige.

http://www.groentflag.dk/