BLOG

Empty article - Subtitle

Mad med mere!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Så blev spændingen udløst for 9. gang og HURRA vi fik det 9. grønne flag til Horne Skole. Som jeg skrev i forrige blogindlæg, handlede det denne gang om økologi.

En af de ting der blev lagt stor vægt på i vurderingen af vores arbejde med økologi var, fra friluftsrådets side, at vi havde lavet højbede, hvor børnene skulle dyrke økologiske grønsager. Jeg skal også love for at det gror og gror i kasserne. (Se de vedhæftede billeder)

Vi er nu blevet en skole med asylklasser og modtagerklasser. Eleverne har i disse klasser også sået og er nu i fuld gang med at smage på radiser, salat og karse. For nylig gik jeg ud til et par af drengene, som stod og spiste af det grønne og spurgte om de kunne lide det. Svaret var ikke til at tage fejl af:" Mmmmhhh smager nam, nam"

En af de indsatser som vi skal fortsætte med på skolen er, at være mere økologisk i vores skolekøkken . Jeg skal love for, at der er kommet nogle små grønne vogtere ud af vores undervisning om økologi: " Nu er det vel økologisk" bliver jeg spurgt om, når de henter hvad de skal bruge i køleskabet.

I sidste uge havde vi Masterchef konkurrence i køkkenet. Hver elev fra henholdsvis 5. eller 6. kl. havde på forhånd valgt, en eller to retter de ville lave. De havde sendt indkøbslisten til mig og så skulle selv lave deres retter med minimal hjælp fra mig. Max 3 spørgsmål måtte de stille mig, i løbet af de 2 lektioner undervisningen stod på.

En af mine kolleger som er meget glad for mad, blev indkaldt som gæstedommer og så blev der smagt og voteret. Som i det rigtige masterchef på tv3 gjorde vi os umage med ikke at fortrække en mine, når vi smagte på maden.

De unge mennesker havde taget opgaven meget seriøst, så det var svært for os at finde en vinder. Det lykkedes dog i begge klasser. (Se de vedhæftede billeder af vinder retterne)