BLOG

Empty article - Subtitle

Raketter, raketter og raketter

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I december var jeg på et fantastisk kursus, som hvert år bliver udbudt til naturfagslærere i Faaborg Midtfyn Kommune, som hedder leg dig klogere. På det kursus blev der leget med papirraketter og selv om tiden var knap, blev der alligevel foldet, klippet og klistret og affyret raketter i stor stil.

Som naturfagslærer fra 0. til 6. klasse tænkte jeg, at det måtte være noget man også kunne bruge i natur og teknologi, hvis eleverne var gamle nok til at folde papir og bruge tape, så vi gik i gang i 3.-4. og 5. klasse. Vi startede med at se en lille film på you-tube, om hvordan man rent praktisk laver en papirraket og efterfølgende gik børnene i gang med at designe deres egne raketter. Jeg som underviser gav dem lidt retningslinjer for hvad man skulle være opmærksom på med tyngde, styrevinger og andre småting, men ellers var det op til eleverne selv at udvikle deres egne raketter, så de kunne flyve så langt som muligt.

Af materialer blev der ikke brugt andet end A4 papir til selve kroppen et elektriker rør til at rulle papiret omkring, som havde samme diameter som affyringsrampen, tape, runde filterpapirer til at folde spidser af til raketten og karton til at lave styrevinger.

Ungerne gik i gang og der blev leget Jørgen Clevin i stor stil. De fik lov til at affyre deres raketter nogle gange, så de kunne justere og reparere eventuelle fejl og mangler, inden det for alvor blev konkurrencetid.

For at der ikke skulle være alt for mange fejlkilder i konkurrencen, blev alle raketterne fyret af, når der var et tryk fra cykelpumpen på 60 bar. Det var rigtigt sjovt at se elevernes ansigtsudtryk, når man kan få papir, tape m.m. til at flyve med høj fart igennem luften, og de undrede sig over hvordan nogle raketter fløj bedre end andre.

Selv om ungerne ikke er så gamle, kunne de godt nå frem til nogle fælles ting der var vigtige for at få raketterne til at flyve så godt som muligt. Vil man arbejde med papirraketter i udskolingen, kan man sikkert gå endnu mere ind i hvilke fysiske love, der påvirker raketterne.

Alt i alt nogle super gode undervisningslektioner hvor der blev eksperimenteret i stor stil:-)