BLOG

Empty article - Subtitle

3.A gør klar til forår

I 3.a er vi gået i gang med de indledende øvelser til foråret i skolehaven. Vi planlægger, drømmer, måler og tegner.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

’Det er ligeså vigtigt at få den naturlige zoologi, botanik, fysik etc. ind i barneårene, som det er for udviklingen inden for sprogprogrammet at færdes i sprogligt stimulerende omgivelser. Det er faktisk nærmest en menneskeret at kende dyr og planter omkring sig og vide, hvordan de lever, og udvikle fortrolighed med de fysiske omgivelser og deres opførsel’

Citat:´Kirsten Paludan´, Naturfagenes fagligheder

Jeg er så heldig at være på en skole med egen have! Det mest vidunderlige sted, hvor æbletræer, græsser, syrener og mælkebøtter vokser side om side. Vi høster æbler og solbær -og brombærbusken når sjældent at være moden i mere end en dag, før alt er rippet.

Vi har alt hvad hjertet (og Natek) kan begære inden for vilde planter og dyr og vi har plads til det dyrkede areal, hvor vi passer ærter, gulerødder, jordbær mm.

I kombination med leg og livsglæde, oplever vores dejlige københavnerbørn, naturen på nærmeste hold, uden at vi skal flytte os i halve og hele timer med s-tog og bus.

Det er skolens lille paradis, hvor alle fra skolen er at finde, så snart den første rigtig sol kigger frem - og hvor vi længes!!!

Så i 3.A er vi gået i gang med at planlægge forårets komme i ’Natur og Teknik’ og  vi glæder os.

Årstider

Det første vi gjorde var at tale om årstiderne. Vi lavede faktabokse i vores logbog, om døgn, jævndøgn, årstider, jordens hældning og rotation. Emus hjemmeside om årstider var en kæmpehjælp! Så var vi i gang og blev alle grebet af, glæden over at lyset kommer tilbage og foråret står for døren. Eleverne blev sendt hjem for at lede efter de første vintergækker/erantis

Planlægning og drømme

Eleverne blev delt ind i 4-mandsgrupper og fik stillet to opgaver

-Nævn mindst 7 planter, som du godt kunne tænke dig at have i skolehaven

-Nævn mindst 7 aktiviteter, som du godt kunne tænke dig at lave i skolehaven

Gruppen skulle først løse opgaverne individuelt og derefter samle gruppens 7 vigtigste/fælles punkter.

Jeg havde en stak af børne-havebøger, plantebøger og madbøger med til inspiration.

Min glæde var stor da det væltede ind med ideer og drømme. Eleverne var nærværende, glade og tændte på opgaven. Vi endte op med klassens planteplan, som vi nu, efterfølgende skal i gang med at nærstudere, så vi kan få sat gang i de nødvendige forspiringer og så vi kan får lavet en tidsplan/arbejdsplan, så vi rent faktisk når at høste fra vores dejlige have. Jeg er sikker på at arbejdsiveren i haven, til foråret, bliver større når plante-planerne er elevernes egne.

Opmåling og lidt matematik –og hvad laver man i skolehaven når det er vinter?

Med inddragelse af billedkunsttimerne og lidt matematik, er det en plan at eleverne skal tegne deres ’Drømme-skole-have’. Derfor gik vi i sne og frost i skolehaven, for at måle op. Udstyret med linealer, meterstokke, tegnepapir og blyanter, gik hele 3.A i skolehaven og fik lavet flotte målinger og fine skitser, som vi nu skal arbejde videre på. Vi skal lave farvelagte haveplaner (for 3.klasser).  Jeg ser meget frem til at se deres kreationer og ideer!

Selv på en frostdag er det skønt med et udendørs klasselokale og hvor vi glæder os til at komme derud noget mere, når solen får mere magt!