
BLOG
Empty article - Subtitle
Er der læring i 25 garnnøgler?
2.klasserne på Ålholm Skole har været korsedderkopper.
Vi var 50 elever, 2 lærere, 25 garnnøgler og 400 grillspyd, som gik på boldbanen for på egen krop at erfare, hvor besværligt det er at være en lille korsedderkop. Aktiviteten var en afrunding og en evaluering af et forløb om edderkopper, med fokus på korsedderkoppen, som 2. klasserne har været igennem.
Vi havde lagt billedkunst og N/T sammen og lavet en overskrift som var edderkopper.
I lyset af reformen, satte vi os for at liste vores læringsmål op, før vi planlagde aktiviteterne.
Når 2. klasse har haft om edderkopper så ved de:
· At edderkopper har 8 ben
· At edderkopper er leddelte
· Hvordan en korsedderkop ser ud
· Hvordan et hjulspind ser ud
· At korsedderkoppen laver hjulspind
· Hvor man finder korsedderkopper
Når 2 klasse har haft om edderkopper så kan de /er de bedre til
· At bruge en lup
· At lede og observere målrettet i naturen
· At samarbejde om at løse en opgave som ikke har givet resultat
· At udtænke, prøve, fejle, evaluerer, prøve igen (proces)
· At lave modeller af naturen både 2D og 3D
· At kommunikere gennem billeder
· At samtale om egne og andres billeder
Aktiviteterne blev følgende (alt foregår i logbog!):
1. Tegn korsedderkop efter egen hukommelse
2. Gå sammen 2 og 2 og tal om evt. rettelser
3. Gå i skolehaven (Hele klassen) og find korsedderkopper
4. Klasse gennemgang med læringsmålene for øje. (Danskedyr.dk er GOD)
5. Tegn en RIGTIG korsedderkop
6. Klassesnak om edderkoppespind især hjulspind (danskedyr.dk) og film om hvordan korsedderkoppen laver sit spind
7. Boldbanen med garn og grillspyd
8. Egne små spind i klassen og edderkoppen i ostevoks
Vi har altid haft læringen og fagligheden i højsædet når vi planlagde, men vi havde en utrolig god oplevelse af at vores aktiviteter blev lettere og mere præcise, fordi vi havde brugt tid på at lave læringsmålene først.
Vores læringsmål hjalp os til at holde fokus og blive skarpe på hvad succeskriteriet skulle være. Succesen var ikke 25 helt præcise hjulspind, men elever som samarbejdede, prøvede, fejlede, prøvede om igen. Elever som vidste hvad det var de prøvede at lave, fordi de godt vidste hvad et hjulspind var. Og resultatet blev faktisk 25, ikke præcise, men perfekte, smukke hjulspind og en helt vidunderlig dag på boldbanen.