BLOG

Empty article - Subtitle

Aktivitetstimer – skrækscenarie eller fagligt løft

Det er et skrækscenarie for mig, hvis musik i skolen bliver reduceret til et aktivitetsfag, hvor substansen i faget reduceres til elevers / læreres / pædagogers tilfældige præferencer.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I regeringens udspil til ny folkeskolereform taler man om ’aktivitetstimer’.
Begrebet ’aktivitetstimer’ klinger skingert og forkert i min bevidsthed.
For det første antyder begrebet, at der er timer, som ikke er aktivitetstimer. Hvad gør eleverne så i de timer? Sidder de passive? Det er der vel næppe nogen der finder konstruktivt. Det er gennem egen aktivitet, man lærer noget, så al undervisning i alle fag indebærer forhåbentlig elevaktivitet.

For det andet får det mig til at tænke på udtrykket ’aktivitetspædagogik’, som vi talte om i 70’erne, og jeg ser for min nethinde et billede af et rum med forskellige aktiviteter i gang. Fokus er her på, at der sker noget, og at eleverne er aktive med et eller andet. Fokus er ikke nødvendigvis på substansen i aktiviteten.

Det er et skrækscenarie for mig, hvis musik i skolen bliver reduceret til et aktivitetsfag, hvor substansen i faget reduceres til elevers tilfældige præferencer.

Der er ingen der har sagt det vil ske, men når jeg alligevel farer til tasterne og får skræk-scenarietanker, er det fordi jeg frygter noget i den retning. Som det er nu, har vi i Fællesmål i musik 09 et godt solidt afsæt for musikundervisningen, og når Antorini udtaler, at der skal reduceres i fællesmål, hvad indebærer det så? Forhåbentlig betyder det ikke at vi skal gå på kompromis med kærnefagligheden i musik og slække på den faglighed, som mange energiske musiklærere arbejder på at udvikle. Forhåbentlig medtænker og prioriterer Antorini også musiklærerne, når hun taler om det faglige løft og videreuddannelse af lærere

Med de positive briller ser jeg for mig, at der som supplement til den obligatoriske musikundervisning i skolens SFO regi og valgfagsordninger bliver muligheder for at udvikle musikalske fællesskaber, hvor elever kan deltage og boltre sig i og med musik med kyndig vejledning.– et fagligt løft.

Musik giver liv til hele skolen – husk det!!