BLOG
Empty article - Subtitle
Vikar er blevet et negativt ord
Flere elever i de små klasser lærer nu, at det er "en anden voksen" der kommer i stedet.
Det har ofte været diskuteret før, at alt for mange timer bliver undervist af ikke-læreruddannet vikarer i folkeskolen. De fleste folkeskoleelever kan da også nikke genkendende til, at der nogle gange går hele dage, hvor de normale timer er erstattet med vikartimer. Hvilket de fleste elever ikke ser som nogen dårlig ting, da arbejdsniveauet oftest kan sænkes en hel del. For når der kommer en vikar ind til en tysktime, som ikke kan ét ord tysk, ser eleverne hurtigt det som en chance for at holde en slags fritime. Sådan har det været helt siden de helt små klasser, men det vil nogle børnehaveklasselærere til at lave om på.
Tidligere på året var jeg i erhvervspraktik i en børnehaveklasse, hvor klasselæreren fortalte, at hun og de andre voksne var begyndt at lære børnene, at der kom "en anden voksen," i stedet for at bruge ordet "vikar." Hun har i løbet af sin lange karriere som børnehaveklasselærer indset, at ordet "vikar" har fået en negativ betydning, og at eleverne derfor straks opfatter timen som en afslapningstime.
Selv finder jeg idéen super god, selvom børnene måske hurtigt vil finde ud af, at "den anden voksen" alligevel ikke vil forvente det samme, som den normale lærer. Men selvom mange elever finder det afslappende at have vikar, kan det altså også blive ret frustrerende ikke at få den normale undervisning. Specielt i 9. klasse, hvor de eksamener, som man gerne vil klare så godt som muligt, venter forude, kan man som elev godt opleve timerne som spild af tid. Dog er der ikke så meget at gøre ved det, selvom det kunne have været rart, hvis en anden lærer evt. kunne tage over.
Man kan kun håbe, at det at skifte ordet "vikar" ud med "en anden voksen" vil få eleverne til at respektere den voksne mere, selvom jeg tvivler lidt.