Lisbeth Sonne - strøtanker og sværdslag
Blog
Klasselærerrollen - en potentiel bombe under den samlede arbejdstid
Det er jo altid en mega god ide at holde øje med sit tidsforbrug, og især de mere fluffy opgaver. Jeg har valgt at stille skarpt på klasselærerfunktionen, fordi det lød som et dejligt nemt fokuspunkt! Umiddelbart tænkte jeg også, at mine 80 timer til primærlærerfunktion var vældig gavmildt (jeg er alene om at være primærlærer i år). Det synes jeg ikke mere …
Beslutningen udsprang egentligt af, at den nye arbejdstidsaftale lægger op til at skelne skarpt mellem forberedelse og alle mulige andre ting, Jeg plejer ikke at gå specielt meget op i, hvad jeg bruger min forberedelsestid til (sådan helt præcist). Men fra nu af vil jeg altså ikke lade primærlæreropgaver æde min forberedelsestid. Og hvordan gør man så det? Det tænkte jeg faktisk længe over, indtil jeg besluttede at bruge et af mine gode råd: Kontortid.
Min ´kontortid´ bruges på at åbne aula og læse mails. Det er nemt at læse alle forældremails først, lave fraværsregistrering og skrive de 5-10 minutter ned, som det tager. Det svære består i, at man skal begrænse sin kontortid til fx kun at åbne aula en gang om dagen, for ellers kan man jo ikke styre det. Det er næsten lige som at sidde ved et busstoppested uden at tjekke face book. Det er altså virkelig svært. Tæt på en detox!
Efterfølgende er jeg blevet opmærksom på alle de små ting i hverdagen, som man kun laver, fordi man har klasselærerrollen, og hvor lang tid det tager. Dukselister, nyhedsbreve til forældrene, indkaldelse til forældremøde … Den slags tager faktisk virkelig lang tid.
Min klasse er fuldkommen normal, og der støder sjældent ekstra opgaver til. Alligevel bruger jeg gennemsnitligt omkring 1½ time i ugen på primærlæreropgaver. Det er da helt vildt, når man ved, at forældremøder og forældresamtaler skal lægges oven i. Hvad nu hvis man er nødt til at ringe til en forældre, afholde en ekstra samtale, skrive en indberetning eller noget som helst andet udenfor normalen? Det kan jo nærmest ikke lade sig gøre indenfor tidsrammen. Jeg har allerede brugt over 10 timer, og vi er kun 7 uger inde i skoleåret. Hvis jeg havde delt primærlærerfunktion med en kollega, ligesom de fleste nok har, så ville jeg allerede have brugt en fjerdedel af hele min pulje.
Derfor vil jeg gerne opfordre til, at man begynder at holde øje med den tid, man bruger på at være klasselærer. Jeg skal i hvert fald slanke mit serviceniveau betragteligt, hvis jeg skal holde mig indenfor mine 80 timer. Men man kan trøste sig ved, at man er berettiget til at få udbetalt overarbejde/ afspadsere, hvis man løber ind i uforudsete problemer, som sprænger tidsrammen. Hvis det nu skulle komme så vidt, så tænker jeg, at min leder gerne vil vide, hvordan i himlens navn man kan bruge så mange timer på så kort tid. Det minder jo nærmest om at svinge dankortet på julegaveindkøb! Så det er nok også en god ide at gemme den kalender, man har været forudseende nok til at skrive det ned i.
Den uforudsete sidegevinst er, at det er nemmere at bruge sin forberedelsestid hensigtsmæssigt, når man samler småopgaver omkring klassen på en liste og gør det hele på en gang. Jeg synes, at jeg har mere fokus og disponerer min tid mere fornuftigt. I dag var jeg faktisk en helt time foran min plan, så jeg overvejede at gå hjem før tid … men så ringede telefonen heldigvis (med en klasselæreropgave), og så var det problem jo ligesom løst!