Lisbeth Sonne - strøtanker og sværdslag

Blog

Hotline til børneværelset … giv kammeraterne ansvaret for at inddrage de hjemsendte elever i undervisningen.

Vi er efterhånden vant til at eleverne bliver sendt hjem i isolation, og at der går evigheder, inden de er testet og har fået svar. Det er altså ikke ret godt, når man går i 8. klasse og er ved at arbejde sig gennem eksamenspensum.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg faktisk tænkt over, hvordan man kan inddrage de hjemsendte elever i den daglige undervisning, men har opgivet allerede ved tanken om at posere foran kameraer og snuble i forlængerledninger, samtidig med at man skal have styr på smartboard og sin egen computer. Det havde min datter 1. g en lavpraktisk løsning på, og det blev en kærkommen redningsplanke forleden aften, da hele fodboldholdet pludselig gik i selvisolation.

Løsningen går i al sin enkelhed ud på, at de seks hjemsendte elever følger undervisningen gennem deres sidekammeraters computere.  Jeg er lykkeligt ligeglad med, om de fanger hinanden på google meet, skype eller noget helt tredje, bare det lykkes. Det gør det naturligvis -sandsynligvis fordi jeg blander mig udenom! Klokken 8.10 sidder dem derhjemme klar og siger godmorgen på skærmen, når klassekammeraterne vender computeren om mod mig. Det er mega smart, specielt fordi det ikke kræver noget hokus pokus it-trylleri af mig.

Vi har arbejdet med aviser, så nogle grupper har brugt mobiltelefonen til at filme avisen med, andre vendte bare skærmen, så den pegede ned mod bordet. Indimellem går de op til tavlen og filmer notaterne tæt på, mens de forklarer kammeraten, hvad opgaven går ud på. Jeg tager bare et billede af tavlen eller en udleveret opgave og lægger ud på klassens facebookside ind imellem. Det kan jeg lige finde ud af! Der er også ret praktisk sådan at have tavlenotaterne liggende på facebook, for så kan man skrue tiden to dage tilbage, hvis man skal bruge notaterne igen!

Lisbeth Sonne - strøtanker og sværdslag

Humoristiske strøtanker om hverdagens underfundigheder - og satirisk kvælertag på de politiske magtudøvere ... og alt muligt andet! Min blog læses bedst med en pude i ryggen, og jeg betragter mit indlæg som en succes, hvis du er ved at kløjs i kaffen undervejs eller kommer til at grine helt upassende. Jeg er ærlig, politisk ukorrekt, min mands kone og mor til hans fire børn og vores sorte labrador. Og så arbejder jeg i udskolingen på en stor byskole i det midtjyske.

Nu vokser juletræerne jo ikke ind i himlen, og dem hjemme ved køkkenbordet skriver ind imellem desperate beskeder på messenger, hvis de føler sig koblet af eller synes at deres gruppe er nogen røvhuller, men i al almindelig hed har det været en kæmpe succes at udlicitere ansvaret for undervisningen til eleverne selv. De har virkelig taget ansvaret på sig, ikke bare for egen læring, men også for andres.

Undervisningen er forvandlet til et underligt mix af elever, der rækker hånden op på skærmen , facebook på smartboardet til fælles beskeder og læreren, der står med næsen begravet i sin mobiltelefon. Så hvis der skulle være nogen kaospiloter derude,  der gerne vil i praktik, så kan de bare komme ud på en coronaramt skole. Vi er gode til at navigere i kaos!