BLOG

Empty article - Subtitle

Den altoverskyggende udfordring

En række væsentlige opgaver venter på bordet til den kommende hovedstyrelse, men det må være hævet over enhver tvivl, at det væsentligste mål er at få skabt ordentlige, aftalte vilkår omkring arbejdstiden på lærerområdet.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

At lærere og børnehaveklasseledere over hele landet arbejder uden en arbejdstidsaftale er velkendt for os alle, og det kører nu på sjette år.

Mange dygtige kolleger har i denne periode forladt folkeskolen pga. de rammer, der har gjort det umuligt for dem at løse deres opgaver tilfredsstillende. Samtidig har mange andre - også dygtige – kolleger på trods af rammerne kæmpet for at levere varen til deres elever. Det er derfor, at folkeskolen lokalt fortsat har et godt ry, men situationen er uholdbar. Vi skal have rammer, der understøtter og ikke rammer, der besværliggør lærerarbejdet. Det kræver bl.a. et reelt professionelt råderum.

Som forening har vi bidraget til at løfte barren siden nulpunktet i 2013. Kredsene har lokalt vist foreningens styrke ved at indgå aftaler af vidt forskellige karakter, der på forskellig vis og i varieret omfang har forbedret vilkårene for arbejdet i nu 84 kommuner. Det vidner isoleret set om dygtigt fagforeningsarbejde, og vi har som forening også stolt fremvist et landkort, som i stadig stigende grad har set grønnere ud som årene er gået, mens der er indgået aftaler flere steder.

Aftalerne har givet forbedringer lokalt og flere indeholder aftaleelementer, der kan tjene til inspiration for en centralt baseret aftale, men samlet set er den nuværende situation ikke i nærheden af at være tilfredsstillende.

For det første er der mange medlemmer, som ikke er omfattet af aftaler.

For det andet er der en række af de indgåede aftaler (herunder den jeg har underskrevet), der nok farver landkortet grønt og lapper på Lov 409, men som på ingen måde er tilstrækkelige som en ramme om et lærerarbejde, der giver mulighed for at løse opgaven som lærer og vedvarende kunne holde til at gøre det.

Endeligt er det vigtigt at huske, at alle disse aftaler er indgået med Lov 409’s snærende bånd som grundlag og vi skal ganske enkelt tilbage til at have aftalte forhold om arbejdstid i stedet for lovgivne rammer.

Den kommende tid skal sikre os aftalte vilkår, så vi får alle med og får rammer om lærerarbejdet, der understøtter, at lærerne kan løse deres opgaver kvalificeret og holde til at gøre det i tiden fremover.