Den Store Pædagog

Blog

Fugl eller fisk

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det var en kold og solskinsfyldt dag. Den store pædagog og hans fantastiske makker gik igennem skoven med en flok forventningsfulde bavianer. De skulle på fugletur og var derfor på vej til den lokale naturskole, hvor en kyndig naturvejleder skulle guide dem igennem dagen. Humøret var højt, og der blev sunget hele vejen. Et øjeblik tænkte pædagogen på, om der overhovedet ville være nogen fugle at se, efter at alle lopperne nu havde givet prøver på deres sangtalenter. 

På naturskolen blev de alle taget godt imod af den friske vejleder. De blev bænket i en varm skolestue fyldt med udstoppede fugle, og vejlederen fortalte de små lopper, at de lige skulle snakke lidt, inden de blev sluppet løs med kikkerter.   Vejlederen gennemgik nu forskellige fugle og spurgte selvfølgelig ungerne, om de kendte nogen. Det gjorde de og en masse fugle blev skrevet på tavlen.   Da de var ved at være færdige, rakte en lille dreng lappen i vejret og nævnte spætten. "Ja", sagde vejlederen, "men kunne du blive lidt mere præcis? Man kalder den faktisk noget mere". Ungerne tænkte så det knagede og pludselig lyste en lille pige op og udbrød: "En rødspætte!"I samme sekund som pigen havde sagt det, tænkte pædagogen, at nu ville helvede bryde løs. Men der var helt stille. Kun pædagogen, hans makker og naturvejlederen trak på smilebåndet. En sød lille dreng rakte herefter hånden op og spurgte, om en rødspætte ikke nok var en fisk? En del af børnene nikkede samstemmende, hvorefter vejlederen meget pædagogisk reddede situationen uden at pigen blev til grin. Til sidst stoppede han gættelegen og bekendtgjorde, at det var ordet flagspætte, han var ude efter.

Da pædagogen nogle timer senere kom hjem til skolen, var han kold og glad. De mange minusgrader havde i den grad sat sig i tæerne og i kinderne. Indeni var han tilgengæld varm og fuld af glæde over dagens forløb. Han kom til at tænke på pigens svar og klassens efterfølgende eksemplariske reaktion. Hvor var det rart at opleve en så stor tolerance og rummelighed blandt de små lopper. Mantraet om, at det skal være tilladt at lave fejl uden at det får konsekvenser, var i den grad blevet levendegjort! 

Den Store Pædagog

Janus Lindknud Jensen arbejder til dagligt som lærer og fra oplevelser i de små klasser henter han inspirationen til historierne om Den Store Pædagog.

Det var der vist uden tvivl mange voksne, der kunne lære lidt af!!