Den Store Pædagog

Blog

Ufrivillig afbrydelse af undervisning

Omstændigheder, der ødelægger din undervisning, og som du ingen indflydelse har på

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De fleste kan sikkert huske en time, hvor alt gik op i en større enhed. En time, hvor det hele bare flød smukt derudaf og alt det pædagogiske tryllestøv, som dyrtkøbte konsulenter havde beriget dig og dine kolleger med, pludselig viste sig at være pengene værd. En time, hvor det samlede setup nærmede sig en religiøs oplevelse!

De samme folk kan sikkert også fremkalde sig den følelse, der så følger i kølvandet på at blive ufrivilligt forstyrret i den selvsamme undervisning. Lige præcis den følelse af afmagt, der udløses, når den flowfyldte undervisning brager derudaf og så pludselig stoppes ligeså brat, som smilet på en overlærers læber, når han opdager, at han har overset, at der senere på dagen er lærermøde. 

Men hvad er det så, der på denne brutale måde afskærer læreren fra at slutte timen i et højlydt halleluja?! Her følger en ufærdig liste over flowundervisningens værste fjender:

Den Store Pædagog

Janus Lindknud Jensen arbejder til dagligt som lærer og fra oplevelser i de små klasser henter han inspirationen til historierne om Den Store Pædagog.

DE KOMMUNALE GARTNERE Nu ville det være dumt, at brokke sig over pæne og græsbeklædte udearealer. Græs er jo kønt, blødt og lækkert at falde på. Men det har desværre bare den bagside, at det skal slås. Selvom der mig bekendt kun findes ca. een måde, hvorpå gartnerne forkorter de smukke strå, så skaber gerningen altid trængsel ved vinduerne og gensynet med den motoriserede klipper og dens chauffør afføder altid en enorm glæde og øredøvende jubel. Af en eller anden grund skal det altid foregå i de timer, der er bedst egnede til undervisning, hvilket i følge de flittige gartnere ikke kan laves om.  Og læreren? Overvejer om ikke også asfalt er et godt legeunderlag.

VINDUESPUDSERE Igen ville det være usselt at brokke sig over rene vinduer. Men for indskolingselever er alle former for håndværksagtigt arbejde interessant. Det ER altså superinteressant at følge påføringen af sæbevand og den efterfølgende afskrabning. Er man ekstra heldig som lærer, så ringer vinduespudserens telefon umiddelbart efter påføringen, så ruderne står hvide og sæbebeklædte i lang tid. Og her det altså igen spas, at se sæben drive af vinduerne - mere spas end den nøje udtænkte skriveopgave, som læreren har disket op med.

Skulle man i midlertid have fået genoptaget undervisningen i telefonpausen, så kan man være sikker på at cirkusset gentager sig, når han skraber vinduerne rene. Og tænk sig. At dømme ud fra elevernes reaktion på vinduespudserens skraben, så er der ingen tvivl om, at hans gøren i deres verden sidestilles med Moses befrielse af israelitterne. Ruderne er endelig blevet befriet!!! Og den måbende vinduespudser bliver tilbedt af en flok elever, der jubler lige så intenst, som de lykkelige roligans i 1992.?! Det må være fedt! Og læreren? Han overvejer, om han mon er med i skjult kamera!

HÅNDVÆRKERE Intet ondt ord om håndværkere! Det kan bare helt koldt og kynisk konstateres, at de kommunale budgetter simpelthen ikke rækker til, at disse fine mennesker arbejder uden for undervisningstiden. Når døren til klassen skal skiftes eller håndvasken pilles ned, så gøres det selvfølgelig midt i bedste sendetid og UDEN varsel! Og læreren? Han udnytter muligheden for at score nogle billige point og råber:"Fri leg udenfor!!"

OMSTREJFENDE KATTE Udendørs idræt er fantastisk, men nogle gange også en udfordring.  Af en eller grund er det ikke elevernes livret. Det er stadig en gåde, hvorpå elevernes forhold til den friske luft skifter i takt med, at frikvarter bliver til time. Pludselig er den friske luft blevet en fjende og de dårlige undskyldninger står i kø for at blive overleveret. Der er ingen grænser for hvor hurtigt, man kan erhverve sig fodvorter, ondt i maven og ankelsmerter. Men skulle man være så heldig, at alle 50 elever er fordelt i hold og står lyttende i snorlige rækker med næsen mod lærerne, så hænder det desværre, at naboens kat vælger vejen forbi. Og hvad sker der så?

Ja, kort fortalt, så er de snorlige rækker med 50 elever reduceret til den ene elev, der desværre lider af galopperende allergi over for pelsdyr. Imens stormer klassekammeraterne rundt med hænderne over hovedet og skriger; pigerne råber "nårhhhh, den er nuser" og drengene, for hvem katten pludselig har taget form som en løve, udstøder jagtlignende primalskrig. Og lærerne? De pakker sammen!

EDDERKOPPER Rengøring i kommunalt regi er simpelthen en af de største gåder, der kan opdrives på planeten jorden. Uden at gå i detaljer, så er det vel ikke forkert at sige, at der er gode betingelser for "husdyr", som fx edderkoppen, i de danske folkeskoler. Og selvom disse uskadelige dyr normalvis har en beskeden størrelse, så har deres tilstedeværelse altså ikke ligefrem en positiv effekt på læringsmiljøet. Igen skriger pigerne, dog ikke af glæde, men fordi de denne gang ser døden i øjnene. Drengene har igen påtaget sig jægerrollen og kaster sig over dyret. Og læreren? Han pakker sammen.

Nu er det jo en ufuldstændig liste. I kan selv tilføje. Tænk bare på netværksproblemer, brandalarmer, snakkelystne ledere, velmenende forældre........