BLOG

Empty article - Subtitle

Stå sammen om uddannelse

Temaet for denne kongres er "Unite for Quality Education" og det har mange formål og betydninger, både set fra et dansk synspunkt med de udfordringer vi står i egen andegård, men ikke mindst i et større internationalt perspektiv.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Igen og igen slår det mig, hvor præcist temaet for kongressen rammer plet. I Danmark mærker vi i høj grad, hvordan skole og uddannelse bevæger sig i en retning mod målstyring, test, standardiseringer og det handler mere om kvantitet frem for kvalitet i undervisningen. Det er nye tider for os, som vi alle kæmper med, da det på mange måder er imod hele tanken med folkeskolen og den uddannelsestænkning, som vi har udviklet gennem tiden og generationerne (og ikke mindst vores læreruddannelse).

På internationalt plan er dette ikke et nyt fænomen, da man i årevis har set en agenda, hvor undervisning og læring standardiseres med brug af færdigudviklede programmer samt test- og lærebogsystemer. Dette stiller på sigt ikke kun de samme krav om uddannede lærere, der varetager undervisningen, men det medfører ligeledes ideen om, at undervisning og uddannelse kan kommercialiseres og privatiseres. Man kan spørge sig selv om de gode grunde til at privatisere i uddannelsessektoren, men som med så meget andet, så handler det om penge. Der er rigtig mange penge i uddannelse, hvilket også er årsagen til der allerede eksisterer større private foretagender, der udbyder grundskoleuddannelse med såkaldte "markedsbaserede løsninger" til regeringer og politiske beslutningstagere. Det kræver ikke meget fantasi at forestillle sig, hvordan udbud og efterspørgsel på dette område med landes trængte økonomi kan komme til at udgøre en alvorlig trussel på verdensplan. 

Her spiller EI internationalt en vigtig rolle i forhold til at gøre opmærksom på problematikken og forhåbentlig skabe en mere positiv og konstruktiv linje, hvor vi holder fast i undervisningens vigtige formål: at elever verden over sikres grunduddannelse, sikre og trygge skolemiljøer med kvalificerede lærere, lærer om menneskerettigheder, mindsker ulighed og fremmer selvstændig kritisk tænkning.

Nu vil jeg løbe afsted til den store Congress Opening Session, så vi kan få åbnet kongressen og komme i gang med arbejdet!