BLOG

Empty article - Subtitle

Værdien af det internationale arbejde

DLF har gavn af det internationale arbejde og DLF har et ansvar for lærere i andre lande

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

EI-kongressen behandler nu en resolution under overskriften "Education and extremism". Også når det gælder globale udfordringer i forhold til ekstremisme er god uddannelse en væsentlig del af svaret. Jeanette fra den danske delegation fremlagde på baggrund af alle danske organisationer et ændringsforslag, der understreger betydningen af demokratisk dannelse, kritisk tænkning og forståelse og accept af andres holdninger. Det dannelsesideal, der er grundstenen i DLF's skole- og menneskesyn, præsenterede Jeanette på fornem vis, og ændringsforslaget fik da også opbakning fra alle delegerede på nær én. Som repræsentanten fra Lärerforbundet i Sverige sagde: "Ændringsforslaget gør en god resolution endnu bedre!"

Drøftelser af resolutionen er et godt eksempel på, hvordan vi dels kan kvalificere de beslutninger, der træffes på kongressen, dels kan inspirere hinanden i det arbejde, der skal gøres i det enkelte land.

Kongressen nærmer sig sin afslutning. Vi har været gennem en lang dagsorden, og vi har ikke mindst haft mulighed for at snakke med engagerede lærere fra hele verden.

Vi forlader kongressen med et håb om, at vi kan styrke Danmarks Lærerforenings internationale arbejde. Det skal ikke ske på bekostning af arbejdet for at skabe en god skole for eleverne i Danmark og ordentlige arbejdsvilkår for alle Danmarks Lærerforenings medlemmer. Tværtimod kan vi gennem det internationale arbejde også styrke det nationale arbejde. Den udvikling, vi har set i Danmark gennem de seneste 20 år og ikke mindst siden 2013, ser vi i store dele af verden benævnt Global Educational Reform Movement forkortet til GERM. (Germ har også betydningen bakterie eller virus). Vi ser hvordan central styring, indsnævring af skolens fokus, afprofessionalisering af lærerne og underminering af kollektive aftale er en del af denne udvikling i alle de lande, der bliver ramt.

Den finske forsker Pasi Sahlberg har dokumenteret, hvordan "the GERM" har haft negativ betydning for undervisningen i de lande, der er blevet ramt, men som vi har set i Danmark, har denne dokumentation ikke haft nogen effekt på den økonomi og manegement tænkning, der er drivkraften bag udviklingen. Skal vi lykkes med vores kamp mod denne udvikling i Danmark vil en samlet international indsats have stor betydning.

På et møde blandt de nordiske organisationer i går aftes opfordrede jeg til at styrke det politiske samarbejde blandt lærerorganisationerne, og det var glædeligt, at alle der udtalte sig efterfølgende bakkede op om denne udvikling af det nordiske samarbejde.

GEW i Tyskland, AOB i Holland, CTF i Canada, ZNP i Polen vil være andre vigtige samarbejdspartnere. Som Niels Lynnerup har beskrevet har vi allerede her i forbindelse med kongressen haft er særdeles værdifuldt møde med vores canadiske kollegaer i forhold til den misinformation om de canadiske lærerens forhold, der udgår fra danske politikere.

Danmarks Lærerforening har stor gavn af det internationale arbejde, og Danmarks Lærerforening har et ansvar for at støtte kollegaer i andre lande. Det er konklusionen på  6 utroligt spændende og travle dage i Ottawa