BLOG

Empty article - Subtitle

9 ud af 10 børn i verden går ikke i skole på grund af COVID19

Efter påske kommer en del af de danske skoleelever igen i skole. I Afrika står vi foran den største uddannelses-krise nogensinde

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danske skolebørn, forældre og lærere har de seneste uger gjort deres bedste for at sikre danske børns skolegang, og Danmark øver sig i fjernundervisning. Ingen i Danmark er vel længere i tvivl om, hvor vigtig institutionen ”skolen” er og den vigtige rolle, skolen spiller i samfundet.

Det er i alle tilfælde gået op for mange forældre, at det ikke er så let at lave hjemmeundervisning, også selvom der er morgensang kl. 9 i TV og en hel del internetbaseret undervisning og i mange tilfælde en lærer på skype noget af dagen. Vi lever alle lige nu i en verden, hvor meget er vendt op og ned, og især for børn som lever i fattigdom, er skolen i særdeleshed vigtig.

UNESCO monitorerer hvert år hvor mange børn, der kommer i skole. Før COVID19 pandemien gik verden over 9 ud af 10 børn i skole. I dag går 9 ud af 10 børn IKKE i skole, og for børn på det afrikanske kontinent, betyder det ikke nødvendigvis, at deres forældre kan undervise dem, eller at der er fjernundervisning via internettet. Mange fattige befolkninger, især i landdistrikterne, har ikke adgang til TV eller computer. Hvis de er heldige, har de en radio og en gammel Nokia mobiltelefon, sådan en med trykknapper.

Derfor løber lokale og internationale organisationer verden over lige nu om kap med tiden for at få etableret radioundervisning, ofte via lokalradioer, og for at få organiseret sms-beskeder, der sendes til forældrene, så de er opmærksomme på radioundervisningen. Der er i øjeblikket 1,5 milliard børn i 188 lande, som ikke er i skole på grund af corona-krisen. Det er den største uddannelseskrise, verden nogensinde har stået overfor. I Afrika har en del af landede allerede besluttet at lukke skolerne i tre måneder. Det er rigtig længe, og vi risikerer, at børn som ikke modtager fjernundervisning, aldrig kommer tilbage i skole.

Det gør det kun mere alvorligt, at netop undervisning kan være med til at oplyse om COVID19, hvor børnene lærer, hvordan de beskytter sig selv, hvorfor det er vigtigt at vaske hænder og hvordan man undgår at smitte andre. Viden, vi får serveret dagligt i TV i Danmark, og som vi bør sikre, når ud til de fattigste børn i verden. Her er og bliver undervisning den bedste metode.

Der er ingen tvivl om, at vi i Danmark har meget fokus på, at børnene har det godt under Coronakrisen. Vi ved godt, at den nære kontakt med forældrene skal kompensere for de venner fra skolen, eleverne ikke kan se og for det liv med oplevelser, som ikke er muligt indenfor hjemmets fire vægge. For de mest marginaliserede børn i verden sker der desværre det, at de ikke vender tilbage til skolen, når den åbner igen. 64 millioner børn modtager et måltid i skolen gennem World Food Program. Nu er det forældrene, som skal sikre børnenes daglige kost, og det er ikke alle forældre, som har råd til at give børnene det måltid. Derfor bliver børnene sendt ud og skaffe mad som børnearbejdere, og det er her, de så ikke vender tilbage til skolen. Ofte er arbejdet farligt arbejde og meget ringe betalt.

Hvis vi kan sikre, at børnene stadig får et måltid mad, og vi via sms-beskeder kan hjælpe forældrene med viden om COVID19 og etablere hjemmeundervisning via radio, så vil vi igen kunne vende op og ned på tallene. Så 9 ud af 10 børn igen går i skole på verdensplan. Det har alle børn fortjent og ret til. Og det har samfundet – både det lokale og verdenssamfundet – brug for.