BLOG

Empty article - Subtitle

Der er ikke meget at fejre på FN’s internationale uddannelsesdag

Det er FN's Internationale uddannelsesdag, men hvad betyder det for børn som lever i kriser og katastrofer? Det er ikke alle børn i verden der går i en god dansk folkeskole.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I januar blev en konvoj af skolebusser bombet i Burkina Faso. 14 mennesker – heriblandt flere børn - blev dræbt. På vej tilbage til klasseværelserne efter ferien. Sidste år lukkede over 2.000 skoler i det vestafrikanske land, og flere end 300.000 børn går nu ikke længere i skole.

I dag fejrer vi FN’s internationale dag for uddannelse, men for disse børn er der ikke meget at glæde sig over. Situationen i Sahel-området i Afrika forværres i disse år. Her er angreb på skoler hverdag, og mange forældre tør derfor ikke sende deres børn i skole - især ikke pigerne. Det vil få katastrofale konsekvenser i et område, hvor radikaliseringen er stigende, og hvor børneægteskaber ofte bliver løsningen på manglende skolegang.

Vi har kun ti år til at opfylde verdensmålene, og vi er desværre langt fra at sikre skolegang til alle verdens børn (verdensmål fire). Fra år 2000 og frem kom der flere børn i skole, men fra 2008 gik den positive udvikling i stå. Ifølge UNESCO er antallet af børn, som ikke kommer i skole, steget med seks millioner siden 2008. Omkring 258 millioner børn og unge er ikke under uddannelse. Samtidig viser en ny UNICEF-rapport fra denne uge, at næsten hver tredje unge pige fra verdens fattigste hjem aldrig har været i skole.

Antallet af kriser og katastrofer er de senere år vokset, og det betyder, at mange børn ikke længere kommer på skolebænken i kriseområderne. Der er et stort behov for finansiering af uddannelse til flygtninge og internt fordrevne børn på grund af både klimakatastrofer, der f.eks. ramte det sydlige Afrika i 2019, og langstrakte kriser i Syrien, Yemen og nu urolighederne i Sahel.

Danmark er heldigvis et af de lande, som støtter uddannelse i kriser og katastrofer, men samlet set er uddannelse det mest underfinansierede område i humanitære kriser. Danmarks statsminister vil være på børnenes hold. Vi håber, at statsministeren også lader denne beslutning få indflydelse på regeringens bistandspolitik, så vi solidarisk ude i verden støtter de mest marginaliserede børn og skaber en fremtid for børnene, som ikke kun er mad og husly.

Spørger man børn på flugt, så ønsker de sig en uddannelse, så de kan klare sig selv som voksne. På FN’s uddannelsesdag bør vi spørge os selv: Er det godt nok, at antallet af børn uden skolegang er stigende? Svaret må være nej. Vi må have råd til at sikre de mest udsatte børn skolegang - både i Danmark og ude i verden.

Foto akkreditering: Andrew Pacutho / Save the Children