BLOG

Empty article - Subtitle

Billedkunst trænger til forfremmelse

Er vi kommet langt med billedkunstfagets grundtanke, eller er det stadig bare en masse klatmalerier uden substans og faglig analyse? Hvordan får vi ophøjet billedkunst til et fag på lige fod med dansk og matematik, som det fortjener? Faget er meget mere end maling, klippe-klistre og ler – men det er uklart, hvad der så står tilbage. Hvad er billedkunst, og hvad skal eleverne egentlig lære?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ikke bare tankeløse krusseduller

Hvordan får vi vores elever til at anerkende billedkunstfaget på højde med dansk og matematik? Lige nu ser de billedkunst som et fag, de ikke behøver at tænke i. Hvordan får vi dem til at acceptere, at billedkunst også kan være et teoretisk fag propfyldt med litteratur? Lige nu er målet med faget for uklart for både eleverne og lærerne.

Vi bliver nødt til at have en fælles forventning til vores fag, som bygger på kreative produkter, men i ligeså høj grad også på det teoretiske punkt som kunsthistorie, kunstnere, teknikker og produktanalyse. Elevens maleri skal ikke bare være en gave til far og mor til næste højtid.  

Uden den faglige viden står produktet i sidste ende svagt. 

Det er rigtigt, at vi har vores kære fælles mål til at hjælpe os så vej. Men disse fælles mål er åben for en bred fortolkning, som i sidste ende gør, at vi som lærere har vidt forskellige prioriteringer. 

Det fysiske rum bremser vores udfoldelse

Der er så uendelig mange vinkler, som en billedkunstlærer kan vælge at anskue sit fag ud fra.

Nogle lærere fokuserer på produktet, andre på processen. Nogle fokuserer på den tunge kunsthistorie med dertilhørende banebrydende kunsterne. Andre synes at målet er, at eleverne kan fremstille et færdigt produkt. Men hvori består analysen og refleksionerne?

Måske skal vi i virkeligheden medtænke en sammenblanding af alle disse aspekter for at få et stærkere fag?

I virkeligheden tror jeg, at vores forskellige fokusområder og mål determineres ud fra vores undervisningslokale. Efter egen erfaring i forskellige praktikker i billedkunst har jeg lært, at jeg ofte tilpasser mig det rum, jeg er i. Hvis jeg ikke har adgang til et smartboard viser jeg eleverne færre billeder, end jeg normalt ville gøre. Hvis rummet er småt, er det svært at lave produkter, som kræver ekstra kreativ udfoldelse osv.

Vi har simpelthen brug for bedre midler og et fælles mål.