BLOG

Empty article - Subtitle

Arbejdet i børnehaveklassen.

Jeg overraskes gang på gang.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg oplever stadigvæk her i 2019, at mange ikke ved, hvad arbejdet i børnehaveklassen går ud på. Jeg har sågår for nogle år siden oplevet en kollega, der stadigvæk troede, at vi ikke lavede andet nede i børnehaveklassen end at binde snørebånd og lege. (Måske også en snert af, at det er det vi pædagoger kan....hmm.... kan afsløre at dette ikke blev vel modtaget hos mig, men det er vist et andet blogindlæg en dag)

Ja vi leger i børnehaveklassen. Hver dag... vi har nemlig en meget legende tilgang til de ting, vi arbejde med. 

I børnehaveklassen har vi en meget fornem opgave, at bygge bro. Vi bygger bro mellem de pædagogiske lærerplaner fra børnehaverne til 1. klasse og den fagopdelte undervisning. VI forbereder eleverne til deres videre skolegang ved at lægge en masse grundsten. Vi arbejder utrolig meget på at lave homogene klasser, som fungerer sammen socialt og fagligt. For mig er det vigtigt at børnegruppen jeg har, kan fungere sammen på mange måder og får en følelse af, at det her fællesskab hører de til og er en vigtig del af. Hele skoleåret igennem arbejder vi med fællesskabet og hvordan er vi gode klassekammerater. 

Via leg og opgaver starter vi op med de forskellige fag. F.eks. dansk. Vi arbejder med alfabetet, vi arbejder med bogstavernes navn, lyd og udseende. Vi sætter lydende sammen og får ord ud af det. Vi arbejder med at et ord består af bogstaver, sætninger består af ord og med ord kan vi formulerer os. Både mundtligt og skriftligt. 

Jeg arbejder meget med børnestavning. Er vil med den udvikling, der er gennem et helt skoleår. Fra krimskrams til ord og sætninger og den begyndende læsning. 

Og det er bare noget af det, der ud over arbejder vi med:

- Matematisk opmærksomhed

- Naturfaglige fænomener

- Kreative og musiske udtryksformer

- Krop og bevægelse

- Engagement og fællesskab

Alt det ved I børnehaveklasseledere jo godt, men møder I folk, som jeg har mødt, der stadig ikke ved, hvad vores dage går med i børnehaveklassen, så vis dem dette indlæg :-)

Og ja vi binder også snørebånd... men det er faktisk sjældent. Velcro har overtaget.