BLOG
Empty article - Subtitle
Lær dine børn at lytte indad
Børn lærer at lytte indad når du fortæller historier, læser højt eller lytter til historier sammen med dem. Børn kan lytte indad, når de glemmer at snakke og forstyrre sig selv og hinanden.
Meget tyder på at traditionel tekstlæsning (bøger, aviser, magasiner o.a.) er under pres i disse år. En aktuel rapport (x) fortæller, at flere danske 4 klasses børn læser mindre uden for skoletid end tidligere. I 2011 angav 50% af børnene i undersøgelsen, at de læste mindre end 1/2 time om dagen uden for skoletid – I 2016 var dette tal steget til 60%. Det rejser mange spørgsmål, som ikke besvares af denne undersøgelse, men generelt er det stærkt bekymrende. Det er jo traditionelt sådan, at netop frilæsningen på dette alderstrin, er grundlaget for gode og varige læsevaner.
Men det er jo ikke blot børnene i 4 klasser, som læser mindre i dagligdagen. Det gør alle mennesker i de nye mediers tidsalder, og der er ingen grund til at tro at den udvikling vil eller kan ændres. Til gengæld er der flere mennesker, som får glæde af at lytte til lydbøger, podcast, video, radio m.m. Og om ganske få ord vil de samme medier kunne læse tekster højt for os i en kvalitet, som gør det helt unødvendigt at læse selv. Konsekvensen kan blive, at mange vil læse mindre eller slet ikke. En ældre undersøgelse har vist, at en halv million danskere i den læsedygtige alder, læser så dårligt, at de ikke har glæde af at læse større tekster. Det tal er givetvis vokset og vil vokse yderligere i de kommende år. Vi kan græde over at færre børn giver sig hen til en rigtig god papirbog i fremtiden, men vi kan også prioritere af fremtidens generationer lærer at lytte bedre og får træning i at lytte indad, frem for blot at bruge det talte ord til at småsnakke, chatte, joke og meget andet godt.
Opskriften kender de fleste rigtig godt af egen personlig erfaring i deres egen barndom, nemlig; højtlæsning, billedbogslæsning og mundtlig fortælling.
Mange har selv oplevet det gennem de stakke af børnebøger, som forældre og børn slæbte hjem fra bibliotekerne i de sidste 30 – 40 år af forrige århundrede. Der blev læst, genfortalt, læst højt og kigget billeder i et omfang, som var ukendt i tidligere tider. Ofte skete det i samvær mellem børn og voksne i hygge- og puttestunder, som mange mindes med stor glæde. Det var i mine øjne en børnekulturel revolution, som har sat sig markante spor blandt nutidens forældre, pædagoger og lærere. Det har udstyrret dem med narrative kompetencer som tidligere generationer ikke havde.
Opskriften er den samme som den gang, også i de nye mediers tidsalder. Billedbøgerne og oplæsningsbøgerne er der fortsat i mange hjem og på bibliotekerne. Forældre, lærere, pædagoger og andre voksne kan fortælle en masse historier ”lige ud af hovedet og uden bog”, som de selv fik fortalt, læst op eller hørte og så i TV. Mange kan faktisk også selv digte dem frit efter fantasien.
Mange lærere, pædagoger, forældre og bedsteforældre gør det allerede til stor glæde for dem selv og til meget stor gavn for deres børns evner til at lytte indad.
Men i fremtidens skoler, institutioner og familier bør det komme til at fylde meget mere, hvis vil ruste vore børn til en tid, hvor det måske slet ikke bliver nødvendigt selv at kunne læse.
Og en tablet, smartphone eller video kan også anvendes til at lytte til i fællesskab, læse højt fra, kigge billeder på, lege med og så videre. Det er der endnu ikke så mange af vores dygtige og kreative børnebogsforfattere som har opdaget, men lad os styrke og udvikle interessen og efterspørgslen efter fortælling, billedbøger og lydbøger på nettet, så skal det nok komme.
Når børn bliver bedre til at lytte indad, opdager de glæden over, at de selv har viden, erfaringer, følelser, fantasi og kreative evner, som kan handle om det samme, som de hører fortalt eller læst op.
Pointen er, at den som er god til at lytte indad, også bliver god til at finde ro i sig selv, fordybe sig og deltage i meningsfyldte samtaler.
(x) http://edu.au.dk/forskning/internationaleundersoegelser/pirls/