BLOG

Empty article - Subtitle

CoderDojo

En lærer fra Egedal Kommunes 10. klasse Center – Eva Christensen – har taget initiativ til at oprette et CoderDojo, et sted hvor unge kan lære at programmere. Et godt og flot initiativ.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De virkelige nyheder står ikke altid i de store aviser. I fredags faldt jeg over artiklen ”Ungt tilbud om programmering” i Frederiksborg Amts Avis. Det var oplivende læsning for mig. En lærer fra Egedal Kommunes 10. klasse Center – Eva Christensen – har taget initiativ til at oprette et CoderDojo, et sted hvor unge kan lære at programmere.

Jeg har længe – ja, i mange år faktisk – talt for og skrevet om, at eleverne i grundskolerne skulle stifte bekendtskab med programmering. De skulle vide, hvad et program er – sådan overordnet set, og meget gerne have prøvet programmering. Der er jo masser af muligheder på et brugernært niveau: regneark fx eller LEGO-robotter – selv i etb, er der mulighed for noget, som ligner programmering. Eleverne skulle selvfølgelig også vide, hvad al denne programmering er til for, og hvor den anvendes.

I et samfund, hvor stort set alle livsnødvendige funktioner er styret af af edb-programmer er det – synes jeg – væsentligt, at borgerne har indsigt heri.

Det gør heller ikke noget, at rigtig mange har mere end indsigt – så langt at de kan selv.

Det er dels et demokratispørgsmål med stor dybde; dels et spørgsmål om erhvervsudvikling.

Det har jo været en nødvendig – omend ikke tilstrækkelig – forudsætning hos alle de store og små iværksættere i informationssamfundet, at de kunne programmere og kendte sammenhænge på internet. Hvis man vil frem i (den) verden er det nødvendigt at forstå DNS og IP.

Jeg mener ikke, at eleverne i grundskolerne skal lære at programmere – i hvert fald ikke i den almene undervisning. Der kan gerne være valghold; men der kan ligeså gerne være CoderDojo, fordi det giver deltagerne nogle andre muligheder.

Evas initiativ fortjener al den støtte det kan få – synes jeg - og hun søger stadig frivillige – voksne, unge – som kan lide at vejlede børn og unge.

https://sites.google.com/site/egedalcoderdojo/