BLOG

Empty article - Subtitle

Dagens tip! - Brain breaks mere nødvendige nu end nogensinde

Lange dage alene og time efter time foran skærmen. Sådan er hverdagen for langt de fleste elever i øjeblikket. Derfor er der lige nu et særligt stort behov for, at vi indlægger pauser og giver hjernen mulighed for at strække sig. I dag skal det derfor handle om brain breaks. Danmarks it- og medievejlederforening bringer de kommende uger gode tips til fjernundervisningen. Dagens tip! er i dag skrevet af Rikke Falkenberg Kofoed fra Leg med IT, lærer, konsulent og bestyrelsesmedlem i foreningen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når Miele står i kælderen og lokker mig til at klare vasketøjet. Så ved jeg, at det må være tid til en pause. Det handler ikke om manglende interesse eller kedelige opgaver. Det er min hjerne, der forlanger at få et break. Jeg mærker tydeligt hvordan behovet for pauser vokser som dagene og ugerne med corona-restriktioner går.

Da jeg i morges spurgte mine fire børn efter gode tips til denne artikel, blev der stille. Min datter kunne nu godt huske, at have mødt begrebet brain break for år tilbage. Men indlægget her ønsker jeg at bidrage til at vi alle mærker efter og giver os selv lov til at holde de nødvendige pauser.

Brain breaks er betegnelsen for de små korte pauser, der kan være indlagt i undervisning. Pauser, hvor man bryder med en aktivitet og aktiverer krop og hjerne på en anden måde. Formålet med en brain breaks kan være forskelligt. 

Hos Trivsel og bevægelse i skolen inddeler man brain breaks i 4 kategorier

  • Sociale Styrker fællesskabet og den sociale kontakt mellem eleverne. Målet kan være at grine sammen eller samarbejde om at løse en opgave.
  • Koordination Styrker motorikken og forbedrer hjernens ydeevne. Aktiverer centre i hjernen, som er vigtige for den generelle indlæringsevne og den efterfølgende koncentration.
  • Puls Højt aktivitetsniveau og høj puls. Sætter gang i systemet og hjælper til at sætte motivationen i vejret. Det kan både være konditionskrævende aktiviteter og styrkekrævende aktiviteter.
  • Velvære Massage, afspændings- og vejrtrækningsøvelser, der kan øge elevernes velbefindende. Lav intensitet, eventuelt med øvelser, der får pulsen til at stige en smule kortvarigt, men kan også bruges til at sænke et for højt energiniveau.

På lange dage foran skærmen kan denne type pauser afhjælpe nakke- og skuldersmerter og løsne op for spændinger. 

Nogle lærere oplever at brain breaks kan forstyrre eleverne. Det kan derfor være vigtigt at sætte tydelige rammer op og have en fast struktur omkring de indlagte pauser. Det kan derfor være en fordel at huske:

  • at indtænke placeringen af brain breaks i selve planlægningen af lektionen
  • at synliggøre de indlagte brain breaks for eleverne 
  • at koordinere brain breaks med kolleger. 
  • at fortælle eleverne hvad der skal ske når pausen er slut

Et tydeligt program er altid vigtigt. Men i fjernundervisningen kan det i særlig grad hjælpe eleverne at vide, hvornår de kan forvente en pause væk fra skærmen. Det bryder dagen ned og gør den mere overskuelig. 

At vi er sammen hver for sig behøver på ingen måde begrænse brugen af de sociale brain breaks. Opgaver der kræver samarbejde og fælles løsninger bør inddrages i stor stil. I sidste uges indlæg Tid til at tænke innovativt findes en række aktiviteter der vil styrke det sociale og give eleverne et kærkommen break for dagens opgaver. Rune Gråbæk giver ligeledes sine bud i indlægget Digitale lege i pauserne;)

I materialet Victoria & Verdensmålene, har vi givet vores bud på små øvelser, der kan give pauser fremme elevernes trivsel i online undervisningen.

Hos aktiv året rundt findes talrige øvelser og udfordringer, der med lidt kreativ omskrivning kan anvendes på afstand. Omskrivningen af lege, opfindelse af online brain breaks, små konkurrencer og udfordringer giver eleverne mulighed for at tænke kreativt, eksperimentere og udføre idéer i praksis.

Hos Dansk Skoleidræt kalder man det også for Bevægelsespauser.

Også her findes der både udfordringer, lege med remser, øvelsen Kan du gætte min sang og en lang række andre aktiviteter der fint kan laves online. 

I Idébanken hos A-Sport findes der illustrerede aktiviteter som for eksempel yoga og jonglering der egner sig fint til online brug og har man lyst til at lære at trylle sammen med børnene, så kan den lille kanin Milton og tryllekunstneren Lars U byde ind med små videoer på YouTube kanalen Tryl med Milton

Lyder Fodblyant, Toiletrulle-ræs eller Papirbold som noget for jer, så er der inspiration at hente i et gratis materiale fra Idékassen . Samme sted findes der hyggelige massagehistorier og flere andre gratis inspirationshæfter.

Hjemmesiden Gonoodle er blevet virkelig populær og står øverst på mange læreres liste over pauseaktiviteter. Hjemmesiden kræver oprettelse af en bruger, men er gratis at bruge. Under kategorien Brainercise findes mange sjove og underholdende aktiviteter. Del din skærm med eleverne og kom i gang med øvelser med Mr. Catman, Moose Fabio og de andre populære figurer.  

Skulle man løbe tør fra ideer efter at have tjekket de nævnte sider og materialer, Så er der mere inspiration af finde på YouTube.​​​​.

Hvis du har gode erfaringer med en sjov, motiverende, lærerig eller interessant brain break. Så smid en kommentar herunder og lad andre lege med.

Følg Danmarks IT- og Medie Vejlederforening 

Facebook og på Twitter  

Powered by Labrador CMS