BLOG

Empty article - Subtitle

Dagens tip til online undervisning: Idræt og bevægelse i kombination med opgaver

Hvem gider sidde bag skærmen hele dagen lang? Det er nok de færreste. Idræt og bevægelse i kombination med opgaver kan give energi og få humøret op. Danmarks it- og medievejlederforening bringer de kommende uger gode tips til fjernundervisningen. Dagens tip er i dag skrevet af Thomas Dreisig, Pædagogisk it-konsulent i Kerteminde Kommune, lærer og formand i foreningen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der findes flere gode digitale værktøjer, som kan hjælpe med at få bevægelse ind i online undervisning. Dette indlæg omhandler programmerne what3words, Nature Challenge og Edu-caching.

what3words

Tjenesten tilgås i browser via adressen https://what3words.com/ eller i app, der kan hentes både til tablet og mobiler med Android og IOS. Anvendelse kræver ingen brugeroprettelse. Kræver den login, kan det ignoreres.

what3words har givet hvert 3x3 meters kvadrat i verden en unik 3-ordsadresse. Ordene tildeles tilfældigt til hvert kvadrat, og de ændrer sig aldrig. Man kan altså finde og dele ethvert sted med bare tre ord.

Det giver mange forskellige muligheder for at sende eleverne ud på oplevelser i lokalområdet. Tjenesten gør det nemt at lave gåder, morsekoder, quizzer eller lignende der leder frem til tre ord, der markerer et sted. Eleverne kan også lave opgaver til hinanden. Når de har fundet stedet, kan det være, at de skal lave en form for bevægelse, tage et billede og fortælle om stedet eller andet. Kun fantasien sætter grænserne.

Et eksempel på en opgave kunne være:

Læreren finder steder på kortet og laver opgaver ud fra tre ord i tilknytning til specifikke steder.

Eleverne skal her på egen hånd eller i grupper finde svarene og dermed de tre ord til at finde et sted:

  1. Skælmsk person, især barn eller et stykke reb (svaret er: strik)
  2. Op til 110 cm lang laksefisk med røde pletter og lige afskåren halefinne, som omfatter formerne bæk-, hav- og sø-. Tilhører laksefamilien. Ordet er i bestemt form (svaret er: ørreden)
  3. Mor til ens far eller mor (svaret er: bedstemor)

Hvilket sted har I fundet? (///strik.ørreden.bedstemor = Vikingeskibsmuseet i Roskilde)

Tag et billede og lav en lydoptagelse, der fortæller noget om stedet. Del den med klassen.

Nature Challenge

Denne tjeneste fra DGI kan kun anvendes med app. Anvendelsen kræver ingen brugeroprettelse. Målgruppen er børn og unge fra 10-14 år. Yngre børn kan spille, men det skal nok være sammen med voksen. Større børn og voksne kan også anvende den, men her er der mere tale om teambuilding, og der vil være opgaver, som ikke er egnede.

I Nature Challenge sammensætter en spilstyrer et spil med sjove og udfordrende opgaver i naturen for en gruppe spillere. Spilstyreren kan altid redigere spillet i appen, og der oprettes en kode, hvis andre skal redigere med. Spillere kan tilgå spillet med en kode. Koden oprettes til deltagergrupper i spillet. Der kan være alt fra 1 til mange deltagere i en gruppe. Appen husker spilstyrerens spil og spillernes grupper.

Et spil gives en overskrift og en beskrivelse, og så vælges der opgaver til spillerne. Læreren bestemmer hvornår spillet starter og slutter med et tryk på en knap i appen. Spillere vil nu kunne se opgaver og læse uddybninger, og de skal svare på opgaven med billede og tekst. De må ikke afslutte, før de er helt sikre på at være klar. Læreren kan give feedback til gruppernes aflevering i form af point. Læreren kan følge aktivitet i spillet i et feed. Der er et scoreboard for grupperne i appen, hvis konkurrence er et parameter.

Der er en del gode opgaver, men desværre kan man ikke lave sine egne opgaver. Opgaverne er delt op i fire forskellige temaer: Team og Tillid, Krop og Puls, Bål og Byg, Dyr og Planter. Opgaverne har fokus på bevægelse, samarbejde og læring – om og i naturen.

Denne række af billeder viser oprettelsen af et spil, og ligeledes vises elevperspektivet.

Perspektiv spilstyrer

Perspektiv elever

Edu-caching

Denne tjeneste anvendes fra hjemmeside og med app. Der er brugeroprettelse og forskellige roller. Tjenesten kan afprøves gratis i nedlukningsperioden ved kontakt gennem hjemmesiden: https://edu-caching.com/dk/. Det er muligt selv at oprette brugere, men det betyder, at der er reklamer, så anbefalingen er at tage kontakt.

Man opretter missioner og får deltagerne ud at bevæge sig. Fordelen i denne tjeneste er, at man selv kan oprette opgaver med information, quizzer og spørgsmål med åbne svar. Opgaver kan genanvendes. Kort fortalt, er det en skattejagt, der oprettes på en PC og afvikles med en smartphone. Der skal altså laves en række opgaver, og disse opgaver placeres virtuelt på kortet indbygget i systemet. Der udgives en QR-kode, der deles med eleverne, hvorefter de er i gang. Hjemmesiden beskriver tjenesten som et mix af geocaching og Pokemon Go.

God fornøjelse 😊

Følg Danmarks it- og medievejlederforening  på Facebook

Følg Danmarks it- og medievejlederforening på Twitter