BLOG

Empty article - Subtitle

Hvad med forankring af demonstrationsskoleprojekterne?

Vi er rigtig gode til at iværksætte projekter. Men de mange ressourcer, der er lagt i demonstrationsskoleprojekterne, fortjener også en indsats mod forankring.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi fik i seneste uge nogle konkrete pejlinger på effekt ved it-understøttet undervisning. Det skal selvfølgelig udnyttes. Thomas Illum beskrev vores tendens til” projektitis” og dermed en hint om, at det ikke er nok at søsætte projekter. Der skal også forankring til!

  • For deltagende skoler drejer det sig om skalering på skolen og i den pågældende kommune.
  • For andre projekter drejer det sig om transformering til anderledes omgivelser.
  • Sidst men ikke mindst står vi i forbindelse med brugerportalsinitiativet over for en proces, hvor vi har større behov end nogensinde for at arbejde målrettet med elevens læring understøttet af it.

Formidling er ikke nok, og vi har desværre ikke en udviklet praksis for arbejde med forankring. Resultaterne fra demonstrationsskoleprojektet er måske gyldige i 2-3 år. En varm anbefaling skal derfor lyde på en opfordring til KL, STIL, forskerne og parter fra folkeskolens dagligdag om at formidling af resultaterne følges op med konkrete forankringstiltag. Der er stadig midler i puljen for øget anvendelse af it i folkeskolen.

Kun det der forankres har værdi!