BLOG

Empty article - Subtitle

Minecraft som et naturligt element i undervisningen

Minecraft er netop kommet i en ny version rette mod uddannelse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mange lærere og forældre kæmper en brav kamp for at få børnene til at lægge computeren fra sig og foretage sig noget fysisk i stedet. Men måske skal vi vænne os til, at digitalisering og computerspil er en del af den daglige undervisning og lektielæsning. Vi vil gerne give vores børn og elever den bedste ballast til at klare sig på fremtidens arbejdsmarked, hvor digitalisering bliver en hjørnesten i samspil med begreber som samarbejde, samskabelse, kreativitet, innovation og problemløsning. Hvis det er målet, må vi spørge os selv, hvordan vi skaber den bedste vej dertil. Og her kommer computerspil ind i billedet, idet spillene, hvis de er udviklet med pædagogikkens kerneværdier in mind og baseret på de elementer, der indgår i det 21. århundredes kompetencer kan gøre vejen til målet kortere. Med udviklingen af computerspillet Minecraft, der har fanget både børn og voksne på verdensplan, i en uddannelsesversion, er der åbnet op for, at computerspil inddrages i undervisningen. Minecraft Education Edition, som spillet kaldes, inddrager flere faglige perspektiver og netop det 21. århundredes kompetencer som fx problemløsning og kritisk tænkning. Eleverne bliver derfor hurtigt gode til at kommunikere og samarbejde om at løse opgaverne i spillet i stedet for at diskutere formålsløst. Jeg har fulgt brug af Minecraft i 5. klasse i dansk og det faglige indhold var robinsonaden. Her har spillet været en facilitator til at arbejde med de klassiske spørgsmål, såsom hvilke menneskelige kompetencer, der er relevante, hvis man skal bo på en øde ø. Eleverne har kunnet illustrere deres overvejelser i spillet, interagere og diskutere med deres klassekammerater og anvende hinandens kompetencer til at guide og hjælpe hinanden med at løse opgaverne. Derudover har det været nemt for dem at dokumentere deres udvikling og dele screen shots med mig som lærer. Fra eleverne har jeg kunnet iagttage en begejstring for at anvende et spil, de kender godt og er glade for, i en undervisningssammenhæng. Og den begejstring har de taget med sig ind i klasselokalet. Det har skabt et konstruktivt og positivt læringsmiljø. Jeg har kombineret det med boglig undervisning, men spillet har gjort det lettere for dem at omsætte deres viden til noget, der giver mening for dem. At inddrage og anvende computerspil i undervisningen – der er udviklet til undervisningsbrug – kan give eleverne et andet udbytte, end de opnår ved mere traditionelle indlæringsmetoder. Særligt de elever, som har brug for andre læringsveje end blot at læse i en bog, opnår virkelig haft stort udbytte af at benytte aktive, samskabende og engagerende værktøjer. Minecraft Education Edition har disse features. Giv Minecraft en plads i din undervisning. Det kan skabe en kortere og bedre vej til at gøre dem digitalt parate til deres fremtidige liv – det være sig uddannelse og arbejde. Men også som et led i en digital dannelse, et digitalt medborgerskab. Den nye version er udviklet på baggrund af feedback fra skolelærere på verdensplan og indeholder de features og funktioner, lærerne har fremhævet som vigtige for at kunne understøtte læringsoplevelsen. Se minecraft.net