BLOG
Empty article - Subtitle
Øger digitalisering mobilitet? #1
Hvis jeg som lærer har lavet læringsforløb i Intras arbejdsrum, KMD Education eller Mit Clio, etc. kan jeg så udnytte det ved skoleskift?
Igangværende digitalisering skal skabe tilgængelighed uafhængig af tid sted og device. Men i en periode hvor vi nærmer os sommerferien med en del skift fra én arbejdsplads til en andet stiller spørgsmålet sig om, hvordan en lærers portfolio af digitalt udformede læringsforløb kan bringes videre til næste arbejdsplads. Mappen med papirbaserede forløb kan lægges i kopimaskinen og bringes med, men giver den digitale teknologi, som skulle sikre optimal tilgængelighed også den mulighed?
Desværre er svaret NEJ!
Der er ingen garanti for at en lærer kan lave en eksport af sine forløb og importere dem i et andet eller måske blot samme system på den nye arbejdsplads. Frem mod udformning af den fælles brugerportal. Det må være et åbenlyst krav i en tid hvor videndelig og tilgængelighed er en forudsætning for at vi kan yde vores elever optimale læringsbetingelser.
Men hvem ejer egentlig digitalt udformede læringsforløb? Er det arbejdsgiveren eller læreren? Aktørerne omkring den digitale skole skal i dialog for at afklare og realisere de muligheder digitaliseringen muliggør, men som vi ikke ser realiseret. Videndeling skal ikke kun være noget vi taler om, men et potentiale, der understøttes
Flere udfordringer følger i en føljeton i næste afsnit!