BLOG

Empty article - Subtitle

Øger digitalisering mobilitet? #2

Digitale læremidler skulle lette adgang, men mærker en elev i niende klasse det?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Eleverne i 9. klasse er midt i en prøvetid, og de fleste står snart med et skoleskift i vente. Aldrig har omsætningen af digitale læremidler været større, men har den øgede tilgængelighed også skaffet eleverne i niende klasse den nødvendige fleksibilitet midt i dette vadested? En elev, der  kommer midt i 9. klasse fra en anden skole med én læremiddeltradition i rygsækken har ikke umiddelbart adgang til de tidligere anvendte ressourcer til forberedelse af prøverne.  Elevernes dokumentation på centrale kompetencer er også en del af bagagen, men den kan heller ikke bringes videre fra en lukket fagportal til videre læringsforløb på ungdomsuddannelserne.

Desværre er der endnu ikke fuld understøttelse af den nødvendige fleksibilitet i de eksisterende forretningsmodeller. Ovenstående to eksempler skal løses, så ikke bare elever i 9. klasse, men også andre oplever det potentiale, der burde ligge i de digitale løsninger. Skolen vil åbne sig yderligere mod omgivelserne i de kommende år, og denne tendens skal afspejles i tilgængelighed til læringsressourcerne.