BLOG
Empty article - Subtitle
Engelsk i 1.klasse
Mine erfaringer… So far!
Engelsk i 1.klasse
Fast struktur og så lidt skriftlighed som muligt må være de to kodeord jeg pt. kan sætte på min engelskundervisning i 1.klasse...
Her i 1.klasse er det mundtligheden der skal være i fokus. Eleverne skal høre og tale så meget engelsk som muligt.Jeg tror, at den genkendelige og faste struktur i timen skaber tryghed..En tryghed som gør at eleverne ”giver sig hen” til faget..
Jeg bestræber mig på kun at tale engelsk i timen. Dette var til stor frustration for nogle elever i starten, da de troede, de skulle kunne forstå alt.. Nu har de efterhånden vænnet sig til det og ved, at det er ok at gætte løs, spørge siddemanden, pege på billedet, kroppen, farveplanchen eller hvad emnet nu er...
At jeg nedtoner det skriftlige arbejde skyldes simpelthen, at det tager alt for lang tid at få alle til at skrive f.eks dyrenes navne under det korrekte billede mm. ... Nogle kan dårligt nok skrive bogstaverne endnu, mens andre kan skrive små tekster... Så det skriftligearbejde bruger jeg udelukkende om en differentieringsmulighed ved det selvstændige arbejde i deres Yellow Englishfolder...
Emner og opbygning af en time.
Jeg har nu haft klassen i 29 uger... Og har været igennem emnerne Days of the week, Colours, Numbers, Christmas, The Body og arbejder nu med Animals.
Min time starter altid på samme måde. I de første 18 uger brugte jeg sangen Come to the carpet (fundet på Youtube), som tegn på at nu skulle vi have engelsk. Eleverne kom ind og satte sig på The Purple Carpet og timen gik i gang....I de sidste 11uger har jeg brugt sangen Hallo, Hallo its time for English now, som jeg hørte på et 1.Class kursus i Vejle... Eleverne kommer ind og vi går nu rundt i klassen og synger sangen et par gange og så går timen i gang...
Jeg prøver så vidt muligt at genbruge de lærte ord fra tidligere emner i det nye emne. Recycled languageF.eks. bruger jeg i emnet Animals sangen Can you do it – skrevet af Eric Carle (hørt på 1.Class kurset i Vejle og fundet på Youtube), som både kombinerer Body-words og Animals. Eleverne oplever noget genkendeligt, og så er den både sjov at synge og bevæge sig til.
Jeg deler Animals op i to grupper og arbejder her i starten udelukkende med Farm-Animals.. På hjemmesiden learningchocolate.com er der nogle rigtig gode sider med billeder af farm-animals og deres navne. Eleverne skal først selv gætte/huske hvad dyrets navn er .. Derefter trykker vi på knappen og får ”damen” til at sige navnet på dyret.. Det synes de er mægtig sjovt!
Old Mac Donald had a farm... er jo en klassiker og den bruger jeg også..
At undervisningen skal være afvekslende og ikke for stillesiddende er jo ikke noget nyt, når man arbejder i en 1.klasse. Det må gælde for alle fag.. Efter vi har sunget og repeteret animal words, laver jeg ofte en forholdsvis stille aktivitet, hvor de f.eks skal matche et billede og et ord. Det kan også være, at de skal colour the cow blue, colour the horse green..eller svare på spørgsmål som how many horses, cows, pigs are there one the picture? How many legs are there? ovs.... Jeg gør det både for at sikre mig at alle er med på ordene, og så giver det mig mulighed for at genbruge tidligere ord..
Men så skal der også ske noget igen....
Smack the word....er efterhånden en aktivitet mine elever er gode til og elsker. Derfor er det en leg, jeg altid har med i emnerne.Så her i Animalemnet skal vi også leg den..Har fundet billeder af Farmanimals på Google, som jeg viser dem på white boardet. Min erfaring siger mig, at der max skal være 6 billeder – ellers bliver de forvirret!!! To elever får nu en fluesmækker eller en sammenrullet avis og når jeg så siger: ”Smack the cow”, skal de løbe op og ramme billedet af koen...
En nem og sjov leg at få etableret...
Sidste fredag spillede vi et vendespil med Farm-animals... Nu på fredag skal vi lege MATCH med vendespillet. Her får halvdelen af eleverne et kort med dyrets navn og den anden halvdel et kort med et billede af dyret.(differentiering!!) Eleverne skal nu gå rundt og når de møder en anden elev skal de sige I am a...., I am a.... de skal nu sige We don ́t MATCH eller We do MATCH... Disse vendinger er indlært under emnet Body hvor de lærte legen...En god leg som får dem til at tale engelsk.. Vendespillet har jeg fundet på Skolekom, hvor der ligger rigtig meget godt...
En time går jo hurtigt og jeg prøver altid at få en rolig afslutning, selvom det ofte er svært. Hvis der er tid tilbage ,arbejder eleverne i deres Yellow Englishfolder, hvor de får lavet de sider de mangler fra tidligere timer...Når de skal rydde op, spiller jeg sangen It ́s time to clean up (fundet på Youtube) og de går nu i gang...... For det meste ;)
Nadja Rau