BLOG

Empty article - Subtitle

4:6 Leger lige børn bedst?

I idrætsundervisningen er der ikke én form for organisering i grupper, der i udgangspunktet er mere inkluderende end andre. I nogle tilfælde leger lige børn leger bedst, mens det i andre tilfælde giver bedst mening for elevernes læring at være i grupper med blandede forudsætninger.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Opdeling af elever i grupper og par i idrætsundervisningen kan potentielt være et sted for eksklusion og konflikter. Nogle elever står tilbage, når der skal dannes par; andre elever brokker sig åbenlyst, når de bliver inddelt i grupper; og nogle forsøger at snige sig med på et bedre hold. Som idrætslærer kan du måske genkende én eller flere af disse situationer fra din egen idrætsundervisning. Det første skridt mod at undgå de uhensigtsmæssige situationer er at opfriske værdierne og principper for idrætsundervisningen, og italesætte hvordan det påvirker andres lyst og motivation for idrætsundervisningen. Men hvordan kan organiseringen af undervisningen i par, grupper og hold have betydning for inklusionen?

Der er mange måder at organisere idrætsundervisningen, der hver især har sine fordele. Undervisningsdifferentiering kan fx være organiseret i en stor gruppe med individuelle tilpasninger; i mindre grupper med gruppevise tilpasninger; eller forskellige størrelse grupper. Organiseringen kan blande elever med forskellige forudsætninger, eller der kan opdeles efter elevernes forudsætninger, niveauer, interesser og læringsstile. I artiklen Samarbejde mellem fagprofessionelle styrker idrætsundervisningen for elever med særlige behov er forskellige måder at organisere og differentiere idrætsundervisningen på uddybet (Bentholm og Habekost, 2019).

Læringsteams

En helt konkret løsning på ovenstående udfordringer kan være at arbejde med læringsteams. I forskningsprojektet Trivsel og Bevægelse i Skolen er der gode erfaringer med at undervise eleverne i læringsteams, hvor eleverne på tværs af niveauer er i samme gruppe over et længere forløb. Her er fokus vendt fra, om man er sammen med ens bedste ven eller om man er på et ”godt hold” til fokus på samarbejde omkring et fælles læringsmål (Holt og Christiansen, 2017). Det giver bl.a. eleverne mulighed for at opnå tryghed med hinanden, og arbejde målrettet med sociale kompetencer i gruppen. Det kan derfor anbefales at afprøve læringsteams-tilgangen, som en konkret måde at organisere sin idrætsundervisning på. I den følgende video kan du få inspiration til hvordan:

-----

Tilpasset Idræt og Bevægelse i Skolen (www.tibis.dk) er et projekt, der har til formål at udvælge og beskrive didaktiske og pædagogiske metoder, der kan styrke elevernes deltagelse i idrætsundervisningen - uanset forudsætninger og handicap. 6 trin til inkluderende idrætsundervisning er en artikel, der er udgivet i fagtidsskriftet MOV:E. Denne blog præsenterede det første af de seks konkrete trin. Alle materialer, vejledninger og inspiration er samlet på det helt nye online univers www.tibis.dk.

(Bentholm og Habekost, 2019), Samarbejde mellem fagprofessionelle styrker idrætsundervisningen for elever med særlige behov, MOV:E Særnummer 2019

(Holt og Christiansen, 2017), Inklusion og eksklusion i skolens bevægelsesfællesskaber, MOV:E Særnummer 2017.