BLOG

Empty article - Subtitle

Butiks-Matematik er et hit!

Jeg vil starte mit første blogindlæg med lidt inspiration til emnearbejde. I fremtiden vil jeg dele tanker og oplevelser fra min hverdag som matematiklærer og vejleder.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Miniby

På Store Heddinge Skole har der i december været emneuge fra 0.-3.klasse med overskriften ”Miniby”. Det overordnede mål var, at eleverne fik en oplevelse af en semivirkelighed, som lagde sig op af de voksnes hverdagsliv. Eleverne gik hver dag på arbejde i forskellige erhverv, hvor de fik udbetalt løn 50 ”Spir” i banken ved dagens afslutning. Herefter kunne de bruge ”fritid” til at gå på cafe, i bageren, i biografen, genbrugsbutik, velvære og nipsbutik, og bruge dagens løn. I butikkerne var der vagtplaner og holdskift, så alle kunne nå rundt at handle. Der var en stor ansvarsfølelse omkring at have vagt og passe sit job.

Der var en stor velvilje fra eleverne til at lave ”samlebåndsarbejde” på Nipsfabrikken. De producerede julekort og julepynt, som kammeraterne købte i butikken. De var motiverede og meget interesseret i, hvor mange de fik lavet i løbet af dagen.

”Spir” var møntfoden i Miniby, og den var noget helt særligt, idet der kun fandtes 5, 10 og 20 Spir-sedler.

Emneugen kulminerede i et åbent hus arrangement, hvor forældre og bedsteforældre var inviteret i en times tid over middag. Det blev et tilløbsstykke, hvor man først gik i banken og vekslede kroner til møntfoden Spir, og derefter handlede. Der kunne naturligvis købes kaffe, kage, men også pitabrød og andet spiseligt. Nogle lagde ryg til massage og fingre til neglelak i velvære butikken, andre fik købt brugte bøger og lamper. Cafeen havde ikke forudset det store indryk og der blev forholdsvist hurtigt udsolgt, og alle de producerede og indleverede ting blev også solgt. Flere steder sås bedstefædre stå med hænderne fulde af engle og spir, mens andre stod i kø til æblekagen. Det summede og bedst af alt til lyden af børn helt ned til 0.klasse, som gentog 5-, 10- og 20-tabellen, for at regne ud hvor meget kunden havde købt for og skulle have tilbage.

Det matematiske indhold var der ikke tvivl om. Tabellerne blev lært, der blev plusset, minusset, lagt til og trukket fra. Det var tydeligt at strategien med ”at tælle op”, når eleverne skulle give tilbage, faldt de fleste elever meget naturligt. Det faldt også i øjnene, at der ikke blev brugt papir og blyant eller lommeregner. Nogle elever fandt det svært at lægge flere beløb sammen, men henvendte sig til en kammerat, som også havde vagt i butikken, og sammen faldt de ud af det.

Lærerne havde lagt deres timer fra kl. 8-13 og derefter forberedelse og møder. De var positive omkring den store energi hos eleverne, og glade for emneuge, trods samlebåndsarbejde og udfordringer med ”ukendte” elever fra andre klasser.

Ønskesedler

Hvis du nu må ønske dig alt det du allerhelst vil have, hvad mon det så koster i alt?

Det er jo oplagt at lave ønskesedler i december med at klippe-klistre i legetøjskateloger, gætte for meget, afrunde og hovedregne, samt lægge præcist sammen på lommeregner med decimaltal. MEN det er ikke kun forbeholdt december! Man kan altid lave ønskesedler til fødselsdag eller bare vilde indkøbssedler – det er flere muligheder for at gøre emnet relevant for eleverne. I dette emnearbejde udvidede vi med alle indkøbskataloger og reklamer. Nogle elever ville gerne købe smykker til deres mor, og en anden købte en stor havetraktor til sin far til 69.999 kr.

Fordelene ved emnearbejdet ”Butiks-Matematik” er, at alle elever kan deltage og der er god mulighed for differentieret tilgang til det faglige. Eleverne kan relatere til hverdags overvejelser, hovedregning, overslag og priser, samt tilegne sig fornuftige strategier. Emnet lægger op til planlægning med flere af de matematiske kompetencer, og der vil være oplagte læringsmål jævnfør de Forenklede Fælles Mål.

N.B: Bemærk Stevns Klint motivet på Spir sedlerne, som nu er på Unescos Verdensarv!