BLOG

Empty article - Subtitle

Er der kønsforskel i skolesystemet?

Pigernes karakterer har større forskellen mellem årskarakter og eksamenskarakter end drengenes. Hvorfor er det sådan?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg kaster mig ud i en ny øvelse på bloggen i dag: et åbent spørgsmål. Jeg er klar over, at man som politiker er forventet at have svarene, men sådan er virkeligheden bare ikke altid.

Jeg er stødt på en oversigt over karakterer og køn fra CEPOS, som viser at der er markant større forskel mellem pigernes årskarakter og eksamenskarakterer end for drengene. Undersøgelsen er lavet for ungdomsuddannelserne, men jeg tænker, om der også er dygtige folk her, som kan gøre mig klogere. Udlægningen blev, at skolesystemet er bedre kodet til piger end drenge.

Mit spørgsmål er derfor: er det rigtigt?

Hvad tænker I om sådan en forskel?

Som jeg umiddelbart ser det, så kan forskellen vende begge veje. Pigerne får højere årskarakter end eksamenskarakter og forskellen er omkring 1 point på karakterskalaen. Er det udtryk for, at pigerne tilgodeses i årskaraktererne og så får den “rigtige” dom til eksamen? Eller er det måske omvendt, at årskarakteren er retvisende og eksamenskarakteren for lav, fordi pigerne ikke får, hvad de fortjener?

Eller er der grundlæggende forskel på, hvilken bedømmelsesform, de to køn fungerer bedst i? At pigerne gør det bedre i årskarakteren og drengene bedre til eksamen?

Jeg bilder mig ind, at de to køn er nogenlunde ens, lige dygtige, flittige og langt hen ad vejen kan det samme. Derfor undrer forskellen mig.

Og mit helt åbne, undersøgende spørgsmål til jer er derfor: hvorfor er der forskel?

Jeg håber, I vil tænke mid og gøre mig klogere i kommentarsporet :)

God weekend.