BLOG
Empty article - Subtitle
Kære lærere, I må ikke tage det på jeres skuldre at vores børn er blevet dårligere til matematik.
Friheden mangler og resultaterne er derefter. Friheden er politikernes ansvar – det er de dårlige resultater dermed også.
Den internationale TIMSS-undersøgelse (Trends in International Mathematics and Science Study), der undersøger børns matematiske færdigheder i 49 lande er netop udkommet. Den viser at danske børn på 4. årgang i grundskolen, for første gang i mange år, er blevet dårligere til matematik. Dette er ikke et resultat af den undervisning vores matematiklærere formidler. Det er derimod et resultat af den folkeskolereform der blev presset ned over lærere, pædagoger og især elever.
For første gang nogensinde er denne undersøgelse foretaget på børn som udelukkende har gået i skole under den nye reform. Endnu en gang taler tallene sit tydelige sprog, folkeskolereformen var et nederlag for folkeskolen, friheden, forberedelsen og fagligheden.
Vores folkeskole skal ikke drives af excelark og kassetænkning. Vores folkeskoler skal drives af faglighed og virkelyst. Folkeskolen må og skal sættes fri. Undervisningen skal formidles på den præmis skolen sætter, ikke regeringens stædige kæpheste.
Jeg tror på, at vores samfund og ikke mindst vores børn fortjener bedre. Lad os sætte lærergerningen og fagligheden fri så både børn og voksne kan blomstre i den folkeskole vi alle drømmer om.
Så kære lærere, min opfordring til jer, der hver dag knokler for at dygtiggøre danske børn og unge, børst det af jer. Det er ikke fair at I skal betale for tidligere regeringers fejl. Fagligheden og lysten til at undervise findes, det kan jeg mærke. Friheden mangler og resultaterne er derefter. Friheden er politikernes ansvar – det er de dårlige resultater dermed også.