BLOG
Empty article - Subtitle
Nedbryd de introverte og ekstroverte kasser
Vi kan bryde med “plejer”. Det hamsterhjul som indtil nu, i høj grad, har fordret de ekstroverte elevers velvære og læring men som ligeledes overser de introverte elevers behov og læring.
1,5 års skolegang med Covid19, har i alle dele af samfundet lært os noget nyt. Nye måder at kommunikere på, nye måder at være sammen på og nye måder at arbejde på. Det har lært os at vi kan bryde hamsterhjulet uden at gå ned på hverken velfærd eller samvær.
Nu starter et nyt skoleår for vores børn og skolelærere. Vi mærker stadig efterveerne af pandemien, men nu må vi også være modige. Ikke kun bygge oven på, men også turde rekonstruere og tilpasse os vores nye virkelighed.
Før krisen hørte jeg historier om ”de stille børn”, dem som passede deres lektier, pligter og skolearbejde, men som i klasserummet og socialt blandt kammerater ikke gjorde væsen af sig når de mere ”opmærksomhedskrævende” børn tog teten, i og uden for klasselokalet.
Jeg forstår på mine venner, bekendte og lærere jeg møder gennem mit arbejde at det særligt her kan være svært at finde det gyldne snit der favner både ”den stille” og ”den opmærksomhedskrævende”.
Men pludselig kom Covid19.
De stille børn blomstrer op, hvorimod de opmærksomhedskrævende børn i højere grad går i et med tapetet. Nu er det pludselig de børn som trives blandt mange kammerater og i læringssituationer med gruppearbejde og plenumøvelser, der har tendens til at blive overset gennem undervisning og aktiviteter over zoom og teams.
Vi kan bryde med “plejer”. Det hamsterhjul som indtil nu, i høj grad, har fordret de ekstroverte elevers velvære og læring men som ligeledes overser de introverte elevers behov og læring.
Jeg er ikke selv skolelærer og jeg beundrer de skolelærere, jeg har i min omgangskreds. For opgaven er ikke let. Til jer, der dagligt møder og arbejder med vores børn og unges dannelse og uddannelse, her en opfordring:
I kender vores børn bedst, I ved hvad der fungerer for dem både i og uden for klasselokalet. Min opfordring er at lade tiden arbejde for jer og eleverne. Både I og de, har gjort en masse erfaringer for hvad der virker og hvad der ikke virker uanset om man er ”introvert” eller ”ekstrovert”. De kasser skal nedbrydes til gavn for både lærer og elev. På dette område i skolevæsenet er der stadig plads til at tage friheden i faget tilbage.