BLOG

Empty article - Subtitle

Endnu flere mænd, tak!

Lærerens køn er vigtigere, end man hidtil har troet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dansk læreruddannelse er heldigvis rimelig godt kørende med hensyn til optag af mandlige studerende. Og det går den rigtige vej: I år blev der optaget 42 % mænd, og det var en stigning på 1 procentpoint i forhold til 2012, der også repræsenterede en stigning på 1 procentpoint i forhold til 2011.

Det er slet ikke så dårligt, når man ser det i historisk og internationalt perspektiv: Ved folkeskolens fødsel, som man ofte kalder det, for 200 år siden, var alle de egentlige degne- og lærerstillinger besat af mænd. Kun mere uformel og privat organiseret undervisning blev varetaget af kvinder. Men siden gennemgik lærerprofessionen om bekendt en markant feminisering. Denne historiske tendens er måske nu brudt. Og ser vi på lærerkønnet i internationalt perspektiv, ser det også godt ud:Vi er faktisk det EU-land, der har den største andel mandlige lærere i grundskolen.

Men betyder lærerens køn overhovedet noget? Det mener i hvert nogle drenge i skolen:

Mikkel (8. klasse): ”Tit synes jeg godt, at de mandlige lærere kan være lidt mere friske i deres kommentarer. Kvinderne kan måske godt være lidt strengere (…) man skal sidde stille på sin plads og koncentrere sig hele tiden. Jeg tror, at mændene forstår drengene lidt bedre, deres humor. Og at vi gerne vil udenfor og være aktive. I forhold til nogle af pigerne, hvis vi lige skal udenfor, så kan de måske godt være lidt trætte af, at vi skal udenfor.” Og Søren (8. klasse) siger: ”Jeg har god kontakt med min klasselærer. Det er et plus, at han er en mand, fordi jeg er en dreng! (…) man kan tale med ham om alt. Hvis det var en dame, såh…”

(Evaluering af projektet Drenges liv og læring, Aarhus Kommune, 2010)

Vi har jo i Danmark haft en til tider temmelig ophidset debat om, hvorfor en del drenge trives dårligt og præsterer dårligt i folkeskolen. Et genkommende forslag i medierne har været, at en løsning på problemet er at få flere mandlige lærere og mere kønsopdelt undervisning, så drengene får bedre udfoldelsesmuligheder.

I den internationale pædagogiske forskning har den almindelige opfattelse hidtil været, at lærerens køn er af ringe eller ingen betydning. Og at kønsopdelt undervisning ikke var nogen fordel for hverken det ene eller det andet køn, men risikerede at forstærke traditionelle stereotyper om drenge og piger.

Imidlertid tyder ny dansk forskning i form af et stort projekt ledet af SFI på, at lærerens køn faktisk betyder mere, end man tidligere troede. Undersøgelsen viser nemlig, at de elever, der har samme køn som læreren, lærer mere (Winther & Lehmann Nielsen(red): Lærere, undervisning og elevpræstationer, 2013). Ikke dramatisk meget mere, ganske vist. Lærerens undervisningskompetence er stadig vigtigere end kønnet.

Måske lidt paradoksalt viser undersøgelsen samtidig, at ser vi på læringsudbyttet for både drenge og piger, så tyder det på, at kvindelige lærere generelt er lidt dygtigere end mandlige lærere. Men det udelukker altså ikke, at drengene har en lille fordel af at blive undervist af mandlige lærere.

Alt i alt er det absolut et fremskridt, hvis vi er på vej mod et lærerkorps, der er ligelig sammensat af de to køn.