BLOG

Empty article - Subtitle

3.b. arbejder med flytninger

3.b. har arbejdet med spejling, parallelforskydning og drejning i de sidste uger.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I de sidste uger har 3.b. været i gang med at arbejde med flytninger. Vi startede med at se på spejlinger. Efter en snak, hvor vi så på forskellige eksempler på IWB, gik eleverne i gang med at jagte spejlingseksempler på Høje Kolstrup skole. De fandt mange gode eksempler, der både blev tegnet og fotograferet.

Efterf'ølgende fremstillede de forskellige tegninger, hvor der var en spejling i. Til sidst blev der lavet små gækkebreve, som vi satte op på sort karton. Det så meget flot ud, da det kom op på væggen i klasselokalet.

Som evaluering af dette bad jeg eleverne om at beskrive, hvad spejling er. De skulle forestille sig, at den person, som de skrev til, aldrig havde hørt noget om spejlinger. Det kom der nogle gode og sjove beskrivelser ud af, hvor de havde brugt både ord og tegninger.

Derefter gik arbejdet videre med parallelforskydninger. Her blev der tegnet mange forskellige eksempler, og igen var børnene rundt på skolens areal for at finde konkrete eksempler på dette.

Til slut skulle vi arbejde med drejninger. Her startede vi med at se på en Mandala tegning. De er fantastisk gode til at illustrere drejninger. Mine elever blev bedt om at farvelægge dele af tegningen, så drejningen fremstod tydeligt.

I den næste lektion skulle børnene selv finde flytninger forskellige steder. I matematiksystemet Abacus er der nogle sider, hvor der er  fotos, hvor børnene kan samle point, hvis de kan finde en spejling, en parallelforskydning eller en drejning. Vi arbejdede først med bogens sider, og derefter skulle 3.b. selv tage fotos, som klassekammeraterne så skulle finde flytninger på.

Som afslutning på temaet skulle vi se på servietter. Jeg havde på forældreintra efterlyst servietter, og det gav virkelig bonus. Vi fik lynhurtigt en meget stor samling, som vi kunne arbejde med. Jeg havde på forhånd fremstillet et skema, som eleverne skulle udfylde, når de undersøgte en serviet. De arbejdede her i tomandsgrupper.

Alle disse aktiviteter har gjort, at klassen nu har fået øjnene op for begrebet flytning, og jeg er sikker på, at jeg vil se mange tegninger og fotos i den næste tid, hvor børnene har funder forskellige flytninger i deres dagligdag.