BLOG

Empty article - Subtitle

3.B. holder fødselsdag med Abacus

Så kom 3.B. indirekte med til konferencen "Mit første møde med matematikken 2" i Odense i onsdags.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I onsdags holdt Danmarks Matematiklærerforening endnu en gang en konference. Denne gang var det "Mit første møde med matematikken 2". Her holdt jeg to workshops sammen med Elisabeth Tang og en kollega fra skolen. Vi fortalte om en del af de temaer og aktiviteter, som vi har lavet - dels i 3.B. og dels i 2.B. på Høje Kolstrup skole ud fra systemet Abacus.

Især et tema blev foldet ud - nemlig fødselsdag. Temaet har været en stor succes i begge klasser. Det er nærværende for alle børnene, det er noget, som interesserer dem, og alle kan tale med om erfaringer og oplevelser i forbindelse med en fødselsdag.

Vi starter med at lave invitationer. Måske skal der læses nogle invitationer fra tidligere fødselsdage, så her kommer der en masse faglig læsning i spil. Der kommer bl.a. snak om datoer og tidspunkter.

Derefter skal der dækkes bord. Her er en god øvelse at prøve at placere folk omkring bordet. På hvor mange forskellige måder kan vi sidde? Når opgaven laves med børnene, er det vigtigt, at de rent fysisk også kommer til at sidde omkring et bord og derefter placere sig på de forskellige pladser. Det giver dem en god fornemmelse af, hvor mange forskellige muligheder, der er.

Herefter skal bordet pyntes. Vi bruger servietter til denne opgave. Lad eleverne beskrive servietterne og lad dem finde de forskellige flytninger, der er i den valgte serviet. Måske kan eleverne selv tage et udvalg af servietter med hjemmefra, så klassen på den måde lynhurtigt får et godt og stort undersøgelsesmateriale.

Til sidst skal der laves mad. Vi valgte at lave pizzaer. Vi startede i klassen, hvor vi lavede pizzaer af papir. De blev opdelt i forskellige brøkdele, så der kunne tegnes forskelligt fyld på de enkelte dele. Det hele sluttede med pizzabagning i hjemkundskabslokalet, hvor børnene jo også kom til at arbejde med mange forskellige matematiske begreber - gram, kilo, deciliter osv.

Det har været et godt emne, hvor der var mange forskellige områder indenfor matematikken, der kom i spil, samtidig med at børnene var aktive, og de kunne se koblingen til den virkelige verden.