BLOG

Empty article - Subtitle

Emneuge i 3.b.

3.b. samarbejdede med 2.b. i emneugen omkring forskellige værkstedsaktiviteter i matematik.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi har en tradition på Høje Kolstrup skole, at vi har en emneuge i maj måned. Denne uge er en klasseuge, og vi valgte i år, at 3.b. skulle samarbejde med 2.b. hele ugen og overskriften skulle være værkstedsundervisning i matematik. Begge klasser har arbejdet med Abacus, og de er således bekendt med værkstedsundervisningen.

Der er ca 50 elever ialt i de to klasser. Vi valgte at lave grupper på fire elever, og de blev sammensat af to elever fra hver klasse. Desuden valgte vi, at grupperne skulle have det samme faglige niveau.

Samtidig skulle vi afprøve noget nyt materiale fra CFU.

Følgende værksteder blev etableret:

  • Regnehistorier på IPad
  • Sømbrætopgaver på IPad
  • Tabeltræning
  • Statistik med terninger
  • Spil - Monster
  • Spil - Ubongo
  • Spil - Yatzy
  • Cirkelmønstre
  • Klakx
  • Mandala Creator

I en del af værkstederne kunne der godt arbejde flere grupper ad gangen.

Børnene tog godt imod opgaverne og gik hurtigt i gang. Vi oplevede to klasser, der arbejdede intensivt og ihærdigt hele ugen. De var meget engagerede i de forskellige værksteder og samarbejdet fungerede upåklageligt, og de var meget dygtige til at hjælpe hinanden i grupperne. Da vi efterfølgende evaluerede ugen, var der stor enighed om, at det havde været en fantastisk uge.