
BLOG
Empty article - Subtitle
Er julebagning matematik?
3.b. skulle bruge matematikken i praksis
Så holdt julen sit indtog i 3.b. Jeg havde besluttet, at vi skulle bage pebernødder i matematiktimerne. Jeg har i dette halvår haft en ekstra matematiktime som følge af lockouten, og det betyder, at jeg nu har tre timer i træk om torsdagen sidst på dagen. Vi har oplevet, at det er utoligt dejligt - det giver virkelig ro og tid til fordybelse. Jeg har bl.a. indført et lille rødt hefte, hvor eleverne skriver ind, når de i hverdagen opdager noget matematik. Det kan være specielle telefonnumre, nummerplader, flotte mønstre, palidromtal mm. Det var så også i disse torsdagstimer, hvor vi skulle i hjemkundskabslokalet og bage.
Vi brugte god tid på at gennemgå opskriften, og så var det ellers bare med at gå i gang i deres firemandsgrupper. Vi har arbejdet en del med mål og vægt, så nu skulle det prøves i virkeligheden. De var meget omhyggelige med at veje de forskellige ingredienser af, så alle grupper fik lavet en god dej.
Da de begyndte at forme pebernødderne og lægge dem på pladerne, tog det ikke ret lang tid, inden man kunne høre grupperne snakke om de multiplikationsstykker, som de kunne se på pladen. Nogle talte pebernødderne, men mange steder kunne jeg høre: "Her er 25 pebernødder, for der er 5 rækker med 5 i hver række."
Da kagerne var blevet bagt, kom den næste udfordring. Grupperne skulle dele deres pebernødder, Her blev igen talt og regnet efter, så det hele gik retfærdigt til. Og igen kunne jeg høre matematikken blev brugt i praksis. de enkelte grupper brugte forskellige strategier, da de delte pebernødderne.
Jeg synes, vi havde nogle gode og hektiske timer, som vi efterfølgende vil kunne referere til. Og der var i hvert fald brug for matematikken til julebagningen.