BLOG

Empty article - Subtitle

Fra min 2. klasse. (2.b. på Høje Kolstrup skole, Aabenraa)

Jeg har undervist i 30 år i folkeskolen. De fleste af årene har jeg haft overbygningen til matematik og fysik, men for tre år siden begyndte jeg at undervise i indskolingen. Det skete samtidig med, at jeg, sammen med Elisabeth Tang, begyndte at skrive et matematiksystem - Abacus.

Publiceret Senest opdateret
Mit navn er Connie Nielsen. Jeg er ny skribent på bloggen "Fra min 2. klasse".
Jeg har været lærer i 30 år og har i alle årene undervist i matematik. Jeg er ansat på Høje Kolstrup skole i Aabenraa, der er en skole med 450 elever. Vi har en specialklasserække samt to modtageklasser. Vi har ca 34% tosprogede elever på skolen.
I 2. klasse er der 27 elever - heraf 7 tosprogede.
Jeg er forfatter sammen med Elisabeth Tang på bogsystemet Abacus, som indtil nu er udkommet til børnehaveklassen og første klasse. Lige nu skriver vi på bøgerne til anden klasse. Det betyder, at jeg ingen bøger bruger i min 2. klasse, men hele tiden bruger ideerne, som vi arbejder med til bøgerne.
Bøgerne er opbygget omkring mange praktiske, konkrete aktiviteter og samtidig er mundtligheden prioriteret meget højt.
Abacus bruger jeg også i den anden klasse, som jeg har til matematik - nemlig børnehaveklassen. Her har jeg 3,5 timer ugentligt.
Foruden at være ansat på skolen er jeg pædagogisk konsulent på CFU i Aabenraa, og herfra er jeg så udlånt til læreruddannelsen i Haderslev. Her har jeg en 1. årgang til fællesfaget matematik.
Vi har arbejdet med mange forskellige emner i klassen, men et af de sidste større projekter var opgaven "Mig og min familie". Her samarbejdede vi med dansklæreren. Vi var heldige, at vi kunne låne iPads til alle elver hos CFU i Aabenraa.
Opgaven tog udgangspunkt i en App, der hedder Bookcreator. Alle børn skulle ved hjælp af denne fremstille deres egen bog.
Der var forskellige danskopgaver, og matematikken blev repræsenteret ved overskriften "Mine tal" og "Tal i familien".
Efter en brainstorm over hvilke tal, der kunne være relevante at finde derhjemme, lavede jeg en skabelon, som de kunne bruge til at skrive de fundne tal ind i. De skulle bl.a. finde husnummer, familiens telefonnumre, fødselsdato på en række familiemedlemmer, nummerplade på familiens bil/biler.
Deres egne tal var deres fødselsdag samt en del mål på dem selv. De skulle hjælpe hinanden med at måle deres højde, benlængde, armlængde mm. Det hele blev dokumenteret ved hjælp af fotoer. Børnene blev hurtigt gode til at anvende deres iPad til at fortografere med og efterfølgende at sætte billedet ind i teksten i bogen.
Der var hele tiden megen aktivitet - der blev målt og diskuteret detaljer, og de fandt selv ud af, når de havde målt forkert. Enten fordi de havde aflæst forkert, eller fordi de havde vendt målebåndet rundt.
Resultatet blev en Ebog, som også blev udskrevet og sendt med hjem.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.