BLOG

Empty article - Subtitle

Fra min anden klasse - juni

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

2.b fik en udfordring.

Forleden fik anden klasse en udfordring i matematiktimerne. I Abacus, På matematikkens vej er der i slutningen af bogen en historie om lille Gauss. Han fik, sammen med sin klasse, stillet en opgave af deres lærer. Opgaven lød: Hvad giver dette regnestykke:  1+2+3+4+5+6.......+99+100. Klassen regnede meget ihærdigt,og læreren regnede med, at han nu havde ro i lang tid. Men -  og der gik ikke lang tid, før Gauss havde løst opgaven.

2.b. fik denne opgave i sidste uge.

Der var mange forskellige måder at angribe opgaven på bladt eleverne, men fælles for dem alle var, at jeg så nogle meget koncentrerede elever, der regnede på livet løs. Langt de fleste startede med at skrive tallene fra 1 - 100 på et stykke papir, og derefter var det forskelligt, hvordan de gik videre. Nogle elever tog efter et stykke tid deres lommeregner frem for at finde resultater. En enkelt elev løste opgaven som lille Gauss. Han fandt hurtigt ud af, at det var smart at lægge nogle bestemte tal sammen først. Nemlig 99+1, 98+2, 97+3. Han skrev troligt det hele ned, og snart kunne han vise mig udregningerne og fortælle mig det rigtige resultat. Jeg blev lidt imponeret.

Vi vidste godt, da vi valgte opgaven til bogen, at den var rigelig svær til anden klasse. Men ind imellem er det nu godt at udfordre dem helt til grænsen, og jeg oplevede at alle fik noget ud af opgaven.

Jeg kunne også høre, at det var en opgave, som børnene talte meget om efterfølgende - bl.a. mente nogle, at der kunne findes andre geniale løsningsmetoder.