BLOG

Empty article - Subtitle

Fra min anden klasse - maj

Så kunne vi endelig genoptage arbejdet med matematikken.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Så kunne anden klasse og jeg endelig genoptage arbejdet med matematikken. Vi brugte noget tid i den første time til at tale om, hvad børnene havde lavet i de fire uger, der var gået. Rigtig mange af dem havde faktisk lavet nogle aktiviteter, der havde noget med matematik at gøre. Forældre og børn havde været meget opfindsomme gennem perioden. Det, der skinnede tydeligst igennem, var, at langt de fleste aktiviteter og undersøgelser havde noget med deres dagligdag at gøre, og de havde virkelig fået øjnene på for al den matematik, som de er omgivet af. Det var jo dejligt at høre, for det viser, at det har hjulpet med alle de mange samtaler og aktiviteter, som vi har haft ud fra billederne i Abacus.

Den første opgave, som børnene fik i klassen, var at gå ud og finde en hel masse forskellige nummerplader på bilerne på oarkeringspladsen. Efterfølgende skulle de sige tallene højt, og til sidst skulle alle tallene ordnes efter størrelse og skrives ind i Abacus-huset. På denne måde fik vi endnu en gang repeteret positionssystemet. Det er stadig lidt svært for nogle elever, men heldigvis kan jeg se, at det begynder at blive rutine for nogle af børnene.