BLOG

Empty article - Subtitle

Fra min anden klasse - marts

Nu er forberedelserne til den nye mundtlige prøve i matematik gået i gang.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I mandags var jeg til konference omkring den nye mundtlige prøve i matematik - der var 180 matematiklærere samlet i Odense. Det var den anden konference ud af tre. På CFU oplever jeg også, at der kommer rigtigt mange lærere til de kurser, der handler om den mundtlige prøve.

Dejligt, at den mundtlige gruppeprøve er vendt tilbage. Så kommer der forhåbentlig også flere mundtlige aktiviteter ind i matematikundervisningen i indskolingen igen. Det har jo vist sig, at hvis man har mange mundtlige aktiviteter, får det en positiv effekt på det  skriftlige arbejde.

I min anden klasse har vi altid haft mange mundtlige aktiviteter. Langt de fleste ting, som vi arbejder med, bliver lavet i grupper - enten tomands grupper eller lidt større grupper på 3 - 4 elever. Det gør, at eleverne bliver tvunget til at tale sammen om opgaveløsningen og derved diskutere matematikken. Hvis man samtidig sørger for at introducere de matematiske fagord, er der her en god anledning til at bruge disse. (Vi hænger de nye fagord op væggen efterhånden, som vi støder på dem.) I de sidste par uger har aktiviteterne især handlet om multiplikation på forskellige måder med udgangspunkt i den nye plakat, der er lavet til systemet Abacus

Også når vi spiller forskellige spil er min elever meget ofte sat sammen to og to, og på den måde spiller de så sammen imod hinanden i grupper. Det gør, at de  også her er tvunget til at diskutere strategi, taktik mm. Igen giver det en masse matematiksnak.

Jeg tror, at det er en god ide hele tiden at være bevidst om, hvornår man kan få snakken i og om matematikken integreret i den daglige undervisning.