BLOG

Empty article - Subtitle

Konkrete materialer med hjem

3.B på Høje Kolstrup skole i Aabenraa har været så heldige, at de har fået en lille samling af konkrete materialer med hjem.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

3.B har i en periode haft en anden form for hjemmearbejde end de plejer. Deres ugentlige undersøgelser er erstattet af selvvalgte aktiviteter med forskellige konkrete materialer.

Til systemet Abacus er der nu udviklet en lille materialekuffert, og det er materialerne herfra, som tredje klasse har fået, så de kan prøve dem, så de og jeg kan se, hvad klassen kan få ud af disse materialer.

Materialerne blev samlet i en pose, som de fik udleveret for en måned siden. Der var: Skridttæller, et kortspil, 6-sidede og 10-sidede terninger, et målebånd og 50 centicubes. Sammen med de konkrete materialer fik de også nogle inspirationsark, som kunne hjælpe dem i gang med aktiviteterne.

Der gik ikke mange dage, så kom de første meldinger fra børnene om, hvor mange skridt de havde gået de enkelte dage. Vi fik alle tallene skrevet op og talt om tallene, og vi har derefter aftalt, at vi senere vil lave nogle flotte diagrammer med dem.(Tallene dannede også udgangspunkt for forskellige regneopgaver i en periode.) Også de andre opgaver har jeg fået enhel del tilbagemeldinger på. Børnene synes, at det er spændende, at de har deres egne materialer, og det giver dem helt bestemt lyst til at komme i gang med nogle forskellige aktiviteter, der har med matematikken at gøre. Jeg tror, at det er en god måde at få eleverne i gang med nogle matematikaktiviteter derhjemme, og jeg kan høre, at det ofte også er noget, som familierne har haft en god fælles oplevelse omkring.