BLOG

Empty article - Subtitle

Indledning

Velkommen til min blog. Nedenstående er et bud på en overordnet ramme for blogserien. Jeg håber det kan blive et interessant mødested for udveksling af synspunkter omkring nogle af de grundlagsproblemer folkeskolen er konfronteret med i de disse år.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Læreren har sin didaktik, sine metoder og sin praksisviden. Men i videre har forstand har skolens undervisning også et mellemværende med en knap så synlig og mere almen pædagogik. Dette vedrører et pædagogisk grundsyn, der samler skolens mangeartede emner under én paraply af meningsfuldhed i en samlet bestræbelse. En bestræbelse på at klargøre hvad det er skolen samlet set har for med eleven. Pædagogikken ånder her gennem den måde hvorpå skolefagene udgør henvisninger til en hel kulturel livsverden. Og skolens grundlæggende formål vekselvirker bl.a. med hele genskabelsen af en europæisk civilisation. Det at holde skole, er overdragelsen af alt dette fra den gamle generation til den kommende genration. Dette handler bl.a. også om opdragelse, om dannelse og om moral i en kulturel reproduktion på tværs af generationerne. Det der her ligger og rumsterer er altså en hel traditionsoverlevering. En overlevering der sammenknytter de døde, de nulevende og de endnu ufødte i et fælles kontinuum.

Jeg troede i lang tid der var en sådan tradition. Indtil det gik op for mig at det var der måske ikke helt alligevel? Jeg er fortsat uafklaret. Denne manglende afklaring afsætter spørgsmålet om hvad en tradition er? En tradition består af kollektive erindringer, fælles symboler, en erfaring af kontinuitet der er før-politisk og ikke afhængig af logisk-stringent begrundelse. En tradition er ikke noget der er blevet intellektuelt besluttet og vedtaget af nogen, men er noget der anonymt og over tid har vundet hævd i sin egenskab af velafprøvet praksis – som skik og brug - i et bestemt fællesskab. Et sådan type minimum af moralsk-kulturelt fællesskab er en nødvendighed for, at vi sammen kan kultivere en fælles loyalitet overfor vores samfunds praksisformer.

Med afsæt i dette perspektiv vil jeg prøve med denne blog at ridse nogle lange historiske linjer op, i forhold til de konfliktuerende pædagogik-forståelser der gør sig gældende omkring skolen i dag. Et sådan historisk perspektiv kan give en kronologisk, baglæns distance til nogle af nutidens bakserier i skolen. Denne distance er relevant, fordi vi dermed kan se nogle aktuelle problemstillinger (omkring den pædagogiske kamp om skole og uddannelse) i et andet lys når der inddrages et historisk perspektiv på pædagogikken.

Undervejs forestiller jeg mig også at blog-serien nødvendigvis vil lede ind omkring de æstetiske fags - og særlig musikfagets - vigtige rolle i skolen.

Det var det for denne gang. Vi ses.