BLOG
Empty article - Subtitle
USA – landet med tests og credits
Det amerikanske skolesystem er fyldt med tests og credits. Du får credits for at aflevere opgaver, for at møde op, for at række fingeren op. En evalueringskultur, som tager tid, og måske tager for meget tid fra lærernes egentlige opgave. At undervise.
Ligesom i Danmark bliver uddannelse draget ind som en helt naturlig del af valgkampen. Flere gange har man hørt lærere argumentere for, at besparelserne på det offentlige område rammer hårdt på skolernes mulighed for at give alle elever en god grunduddannelse. Der er for mange børn i klasserne, og lærernes lønninger er for lave – i forhold til det ansvar de har, og den opgave, de udfører.
Da byrådet i Chicago, som et yderligere forsøg på at effektivisere, foreslog, at lærerevalueringer (og lønninger) i endnu højere grad skal afhænge af elevernes testresultater, blev det for meget for lærerne og deres fagforening.
For første gang i 25 år strejkede lærerne i Chicago, og 350.000 elever mistede 7 dages skolegang i september. Med hensyn til ønsket om lærerevalueringer blev resultatet heldigvis et kompromis – derudover kom der, for de organiserede lærere, en garanti for en lønstigning på 17,6 % over de næste 4 år.
Nå, tænker vi i Danmark. Den lønstigning er der sikkert brug for?
Måske, måske ikke. Fakta er, at gennemsnitslønnen for lærere i de offentlige skoler i Chicago er 71.236 dollar (ca. 415.000 kr.). Det ligger på niveau med gymnasielærerne i Danmark. Det er altså ganske attraktivt at være lærer i USA.
Men lærerne i USA får også lov til både at registrere og dokumentere – og være synligt til stede - for deres løn.
Tag for eksempel lærerne på Highland Park Highschool. Her er min 16 år gamle søn, Anders, junior student. Skolen har et fagligt højt ambitions niveau, ligger i et velhavende forstadskvarter til Chicago. Størstedelen af skolens elever er jøder, men der er også mange sorte militærbørn og mexicanere. En stor Highschool med 2300 elever.
Fra starten var jeg meget imponeret over lærernes arbejdsindsats. Umiddelbart så det ud til, at alle lærere var på skolen ALTID. Ved det første åbenthus arrangement opfordrede de også os forældre til at kontakte dem ALTID. Vi fik både udleveret adresser og telefonnumre. Sågar en lille magnet til køleskabet med matematiklærerens kontakt oplysninger.
Jeg ved ikke, hvor mange timer en lærer fysisk befinder sig på skolen. Men jeg kan se, at når lærerne har hul i skemaet, sidder de sammen i faggrupper og er til rådighed for eleverne. Blandt andet i naturvidenskablokalets Learning Center. Her kan eleverne bare dumpe ind og få hjælp.
Lærerne skal også registrere og dokumentere ALT. For at rykke en klasse op skal Anders opnå et vist antal credits. Han får blandt andet credits for at møde til tiden, lave lektier og være aktiv i timerne.
Alle disse point kan vi som forældre se på nettet et par timer efter, at timen er slut.
Systemet med credits gælder alle skolens fag. Også idræt. Hvis eleverne får besked på at løbe en lille tur, og de så vælger at gå og snakke i stedet, som Anders og en kammerat valgte en dag, kan vi forældre se det på computeren med det samme.
Det bliver også registreret om eleverne kommer for sent (det gør vi også i Danmark), men også det kan vi som forældre tjekke samme dag. Hvis Anders udebliver fra en time, bliver der både ringet og skrevet hjem samme dag.
Som lærer på en amerikansk public High School bruger man meget tid på skolen med at dokumentere og registrere. At det er en kæmpe mængde arbejde, og at det måske nogle gange bliver for meget, kan man godt forstå, og hvis resultatet af alle disse elevtests oven i købet skal være med til at bestemme, hvad lærerne skal have i løn, er der god grund til at gå i strejke.
Strejken endte med et kompromis. Nu skal lærerevalueringer baseres på standardiserede test. Og testresultaterne skal ikke tillægges nær så meget vægt som først foreslået.
Men der gives stadig credits, og der ringes stadig hjem, når Anders vælger at gå en tur i stedet for at løbe den pålagte 1 km. Og, de mange tests?
Ja, de er sikkert kommet for at blive…